Már benne vagyunk a téli időszakban, és idén kaptunk már mindenből: ónos eső, hó, szakadó eső, fagy, tényleg változatos megpróbáltatásokban volt részük az autósoknak. Csakhogy van egy olyan jelenség, amit nem mondanak be reggel a rádióban, amire szinte mindig számítanunk kell, ha fagypont körül alakul a hőmérséklet.
Ez a fekete jég, ami tulajdonképpen nem fekete, hanem egy hajszálvékony, átlátszó jégréteg az aszfalton, amelyet pont ezért nem lehet észrevenni vezetés közben. A fekete jég nemcsak szitáló csapadékból, hanem az autók kipufogógázának kondenzvíztartalmából is képződhet!
Tényleg láthatatlan, csak azt vesszük észre, hogy a megszokott tempóval kanyarodva csúszni kezd az autó, pedig nincs csillogó jég, ami figyelmeztetett volna minket. Ma reggel alattam is így viselkedett az amúgy kipörgésgátló nélküli, régi vágású, első generációs Mazda3 BK típusú autóm. A reggeli rutinkör végén a saját utcánkba fordulva kapcsolt bevásárlókocsi üzemmódba, és oldalazott pár centimétert.
Nem történt baj, ami több tényezőnek is köszönhető. Egyrészt jó minőségű, nem túl öreg téli gumik vannak az autón, amelyek előnyei főleg az ilyen extrém csúszós felületekre futva jönnek elő. Ha valóban csúszós az út, jegesedés áll fenn, akkor ezek az abroncsok biztosítják a legjobb tapadást.
Másrészt én mióta vezetek, a téli időszakban mindig lassabban haladok, mint a fagymentes hónapokban. Nem kell drasztikus tötyögésre gondolni, inkább óvatosabb, motorfékes lassítással közelítem meg a kanyarokat, és kerülöm a hirtelen mozdulatokat, előre gondolkodva haladok. Ilyen helyzetekre az ADAC német autóklub szakértője sem tud mást tanácsolni, mint a sebesség csökkentését, a hirtelen kormánymozdulatok és a pánikszerű vészfékezés elkerülését.
Tehát ha épp minket elkerült a havazás, akkor is figyeljünk, mert a balesetveszély ennek ellenére fokozott ebben az időszakban.