Az Audi gazdag múltja tele van figyelemre méltó autókkal, de kevés olyan típus képes annyira izgalomba hozni a rajongókat, mint az eredeti Sport Quattro. Rendkívül sikeres raliautónak bizonyult, és emellett közúton is lenyűgöző teljesítményt nyújtott. Ez az 1984-es példány a legszebbek közé tartozik, gyakorlatilag egy guruló időkapszula, ami visszarepít a nyolcvanas évekbe.

Értéke ennek megfelelően csillagászati: a szakértők szerint ez a Sport Quattro várhatóan 575 000 és 700 000 dollár (200-240 millió forint) közötti összeget fog érni az árverésen. Eredetileg egy japán gyűjtőnek adták el, és egyike azon kevés modellnek, amelyet eredetileg új autóként értékesítettek Japánban. 

Gyűjteményből került elő a nyolcvanas évek legendás Audija 1

Egy hazai hirdetésben azt írnák rá, hogy ötödik autóként használt, és „nagyon megvigyázott, gyári állapot”, ami esetünkben tényleg fedi a valóságot. Japán tulajdonosa valódi kincsként kezelte, de azért eszközölt pár apró módosítást.

Gyűjteményből került elő a nyolcvanas évek legendás Audija 2

Az Audiban például egy kis Sony TV-rendszer került a műszerfalra, a hátsó szélvédőre pedig két érdekes antennát kapott. A Sport Quattro ezt követően egy korábbi észak-amerikai raliversenyző tulajdonába került, és egy klimatizált létesítményben tárolták, a ralicsapat főhadiszállásán. Az RM Sotheby’s szerint az autó új kora óta 8806 kilométert tett meg.

Gyűjteményből került elő a nyolcvanas évek legendás Audija 3

Az 1984-es gépet egy 2,1 literes, soros öthengeres turbómotor hajtja. Ez a motor új korában 306 lóerős teljesítményre és 350 Nm nyomatékra volt képes, ami elég volt ahhoz, hogy az autó 4,9 másodperc alatt elérje a 100 km/órás sebességet, 250 km/órás végsebességgel.

A Sport Quattro a hosszabb Audi Quattro rövidített tengelytávú testvére, amelyet versenyautó-alapként épített az Audi sportrészlege a B-csoport laza szabályai szerint. Akkoriban a konkurensek Peugeot 205-nek illetve Lancia Deltának látszó, de középmotoros és műanyag karosszériás bombázókkal reagáltak a turbós és összkerekes Audik fölényére, ami lépéskényszerbe hozta az Audit is. Az ő B-csoportos autójuk a normál Audi quattro 32 centivel megrövidített változata lett, gyári nevén a sport quattro, amit rövid quattróként ismernek a legtöbben. Egy alpesi hágótúrán ennek a lángot okádó, Pikes Peak-verzióban 650 lóerőre felszúrt legendának a homologizációs alapját vezethettük.

Az FIA korabeli szabályai szerint legalább 200 darabot kellett gyártani az autóból, amely 195 ezer német márkáról induló árával hatszor annyiba került 1983-ban, mint az E28-as BMW 524 TD. Az összeg a gyártás kifutásakor, 1985-ben 230 500 márkára inflálódott. A kocsinak nem sok köze van az Audi Coupéból kifejlesztett és 1980-ban bemutatott modellhez. Az Audi Quattro az öthengeres, hengerenként kétszelepes, 2,2 literes turbómotorral 200 lóerős volt, 285 Nm nyomatékkal. Utóda a hengerenként négyszelepes soröttel 220 lóerős volt, de az 1989 márciusától gyártott Audi Quattro 20V értéke sem közelíti meg a Sport Quattro csillagászati árait.

Gyűjteményből került elő a nyolcvanas évek legendás Audija 5

Ez a Sport Quattro makulátlan fehér külsővel rendelkezik, amelyet a hozzá illő fehér keréktárcsák egészítenek ki. Belül eredeti Recaro üléseket találunk, az eladáshoz szerszámok, emelő, használati utasítás, teljes szerviztörténet és eredeti dokumentumok is tartoznak.