Tombol a tél az Egyesült Államokban, az USA középső részén sokfelé mínusz 30 fok alatti hőmérsékletet mértek, iskolák zártak be, valamint 110 000 amerikai otthon és cég maradt áram nélkül hétfőn késő este. 

A villanyautók töltése viszont nem csak az áramkimaradás miatt volt nehézkes. Erre az extrém hidegre nem voltak felkészülve az amerikai villanyautósok, akik nem számoltak a hideg okozta hatótávcsökkenéssel és a megnövekedett töltési időkkel. Emiatt sorok alakultak ki a töltőpontokon, amelyeknél a vezetékek fagyása, a jéglerakódás is további problémákat okozott. 

Így volt olyan autós, aki kénytelen volt trélert hívni, ami a legközelebbi működő töltőpontra szállította Tesláját. Mások egyszerűen otthagyták a várakozás közben teljesen lemerült autójukat. Chicago Oak Brook nevű külvárosában a helyi média arról számolt be, hogy a nyilvános töltőállomások „autótemetőkké” váltak, mert az autósok nem tudták működtetni járműveiket.

„Semmi. Nincs áram. Még mindig nulla százalék a töltöttség, miután három órát töltöttem itt, ahogy tegnap is” – mondta a Fox 32-nek Tyler Beard, egy Tesla-tulajdonos. Nem volt egyedül. A jelentések szerint több tucat autó állt sorba és hagyta el a Tesla Oak Brook-i állomását, valamint több töltőállomást Chicago-szerte.

„Ez őrület. Ez egy katasztrófa. Komolyan” – mondta egy másik Tesla-vezető, Chalis Mizelle, aki kénytelen volt otthagyni a kocsiját, és egy barátja vette fel, mert az autó nem akart tölteni.

 A jelenség nem új, ez az elektromos autózás valósága jelenleg, az akkumulátortechnológia még nem tud megbirkózni az extrém hideggel: ilyenkor észrevehető mértékben csökken az egy töltéssel megtehető hatótáv szinte minden e-autónál. Ahol az ilyen -15-20 Celsius-fokos hőmérséklet a mindennapok része, például a skandináv országokban, nincs hasonló fennakadás. Tudják, mire számíthatnak, az utóbbi évek enyhe teleihez szokott amerikai autósokat viszont váratlan pofonként érte a lassú töltés és a csökkenő hatótáv. 

„Tegnap Chicagóban egyike voltam a várakozó embereknek. Pedig van otthoni töltőm, és 100 százalékkal kezdtem a napot. Több úti céllal összesen mintegy 190 kilométert terveztem megtenni egy nap alatt. Úgy gondoltam, hogy ez nem lesz probléma a 2023-as Tesla Model 3 SR-nek. Tévedtem. 170 kilométernél már 3%-os akkumulátorral vadásztam töltőt. Egész nap -24 fok volt! Próbáltam 2 töltőállomást, mindkettő tele volt. Az autóm meghalt, miközben vártam, hogy a másodiknál felszabaduljon egy töltőállás. Szívás volt” – írta egy helyi autós a Reddit.com közösségi oldalán.

Ebből pedig egy öngerjesztő folyamat született. A foghíjas töltőhálózat miatt sorok alakultak ki, így aki még előmelegített akkumulátorral érkezett, az sem tudta ideális állapotban elérni a töltőt, így a pár százalékra merült, kihűlt autók csak még tovább duzzasztották a sort.