Látványos ugyan, ahogy a bikakábel füstöl és leolvad róla a szigetelés, de ez korántsem természetes folyamat, ha szeretnénk életet lehelni egy lemerült akkumulátorba.
Balul elsült bikázásKi tudja, hogy miért hívják „bikázásnak” a bikázást?
Közzétette: Villanyszerelők Lapja – 2023. december 18., hétfő
A két fordos valószínűleg felcserélte a pólusokat, ezért történt a kellemetlen jelenség. Bikázáskor először az akkumulátorok pozitív sarkait – ez a piros vagy “+” jellel jelölt bütyök – kössük össze értelemszerűen a piros színű kábellel, majd a fekete “-” pólus jön a fekete kábellel.
Zárt térben, régóta gyengülő akksinál praktikusabb az indítandó autón egy testpontra kötni a fekete vezeték csipeszét – fényezetlen, nagy, tiszta fémfelületet keressünk, a motorblokk környékén.
Ha ez megvan, indítsuk be a működő autót – ilyenkor az már elkezdi tölteni a saját mellett a másik autó megroggyant akksiját is, illetve a 14 volt körülire emelkedő feszültséggel az indítás is könnyebb lesz. Még mielőtt nekilátsz a lemerült autó indításának, ellenőrizd, hogy behúztad-e a kéziféket és üresben van-e a váltó. Ha minden oké, kuplung be, és mehet az indítás. Ha már jár a motor, leveheted a kábeleket – kezdd a feketével –, és mehetnek vissza a csomagtartóba.
Tudod, miért nevezik itthon bikázásnak?
Állítólag a honvédségnél a kétkerekű kézikocsira szerelt 240 Ah-s (2×120) akkumulátort nevezték „bikának”. Ezzel „rúgták be” a tehergépjárműveket, harcjárműveket, ha lemerültek, például télen, a nagy hideg miatt.