Autós szemmel rendkívül érdekes ügy dokumentumait töltötte fel és osztotta meg Facebookon az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára. A 40 éves történetben szerepelnek új Daciák, amelyeket üzemképtelen állapotban exportáltak Romániából Magyarországra. 

„1983 decemberében Debrecenbe és Győrbe 60 db Dacia személygépkocsi érkezett besült motorral. A motorok kattognak, mert az olajszivattyú nem tudja felszívni az olajat a tartályból. Ezenkívül öntési hibával készült vízpumpákkal szerelték fel ezeket a járműveket, amelyek nem tudják biztosítani a vízhűtést.

A budapesti Dacia szerviz vezetője XII. 14-én felkereste a Nemzeti Szabadkikötőt Csepelen, ahol általánosságban kért felvilágosítást a beérkezett személygépkocsikról. Érdeklődött, hogy a fővárosban is jelentkeztek-e kifogások. Az ellenőrzés eredményéről nincs információnk.

A szerviz vezetője és a szerviz felügyeletét ellátó nagykövetségi beosztott megállapodott, hogy a személygépkocsik átvételének magyar részről történő visszaigazolását, vagy az átvétel esetleges elutasítását megvárják, csak ezután kezdeményeznek intézkedéseket” – szól a korabeli III/II-es jelentés.

Ennél is súlyosabb ügyről születtek titkos akták 1984. január 31-én. Ebben a hónapban 750 Dacia érkezett az országba, a MERKÚR kérésére elvégzett vizsgálat során pedig 84 autóból 69 darabról derült ki, hogy az autókon „nem javítható karosszériahibák találhatók, 15 db személygépkocsi hibái az INTERPRINDEREA DE AUTOTURISME PITESTI telephelyén – helyszíni vizsgálat esetén – kijavíttathatók lettek volna”.

Tehát tudtak a hibáról, de a kommunista magas munkamorál, vagyis a „jóvanazúgy” stratégiát alkalmazva továbbküldték a selejtet. Sőt, kiderült, hogy a Minőségi Ellenőrző Rt. vizsgálatát igazoló acélbélyegző utánzatával „lepapírozva”  hamis engedélyekkel engedték ki ezeket az autókat a gyárból. 

Titkosszolgálati jelentés szerint is ipari hulladék volt a 80-as évek Daciája 1

A Daciát legendák övezték akkoriban, állítólag az volt vele boldog, aki otthon még egyszer össze tudta rakni az autót (Fotó: Fortepan/Péterffy István)

„7 db személygépkocsin, amelyek decemberben érkeztek MERT-vizsgálat nélkül a MERKÚR csepeli és győri telephelyére, a MERT-vizsgálatot igazoló acélbélyegző gyenge utánzata volt a motorblokkon és a karosszéria-alvázon. Adatok keletkeztek arról is, hogy a pitesti telephelyen jó kivitelű MERT-bélyegző-hamisítványt is használnak. Az acélbélyegző sorszáma megegyezett az egyik ellenőr Magyarországon lévő bélyegzőjének sorszámával.” 

„A MERT igazgatójának állásfoglalása szerint a tevékenység nem folyhatott az IPA-vezetés tudtával. Ezért az ügy rendezése céljából I. 24-én csak a MERT tiltakozásának az illetékes külkereskedelmi szerveken keresztüli eljuttatását javasolta” – olvasható az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára által megosztott dokumentumban. 

Dacia 1300

Romániában 1969-től 2004-ig, 1,9 milliós darabos szériában gyártott családi autó, a Renault 12 licencmodellje. A gyártáskor a Dacia a Renault 12-t vette alapul műszakilag és a formaterv szempontjából is, műszaki hibái és rohadó karosszériája ellenére a kényelme miatt sok autós kedvelte. A Dacia az 1979-es, Bukaresti Autószalonon bemutatta a Dacia 1310-et, mely az 1300 felújított változata volt.

Végig négyhengeres, hengerenként kétszelepes motorokkal készült, amelyek az évtizedek során csak lökettérfogatukban változtak, és ezzel adtak pár lóerőnyi pluszt. Egy Dacia 1310-es ára 1984-ben egyébként 134 ezer forint volt, az évekkel a szállítás előtt befizetett 10-40 százalékos előleg nem kamatozott, a vételár viszont emelkedhetett.