Ha japán hot hatch versenyzésre homologizáltak és 1,6 literes, üvöltő motorral az 1990-es évekből, akkor sokan egyből rávágják: Honda EK9 Civic Type-R. Pedig a japán belpiacon volt még egy gyöngyszem, amiből sajnos Európa nem kapott, a Nissan Pulsar VZR N1.

Az ilyen finomságokat előszeretettel tartották meg maguknak a szigetországiak, ebből is csak jobbkormányos készült, és csupán pár darab jutott el Angliáig. Lehet, nem is lett volna sikeres, mert külsőre szürke egér, szerény átlagos háromajtós Almera, ami látványos matricák nélkül tényleg beleolvadna a tömegbe. 

Elfeledett ritka japán csodagép a 90-es évekből 1

A VZR N1 beérte egy átrajzolt hűtőráccsal és egy ehhez képest szerény hátsó szárnnyal. Szerénysége ellenére ez a kivitel egy versenygép utcai verziója volt, fronthajtással és szívó motorral, még a futómű és a felfüggesztés alapfelépítése is ugyanaz volt, mint a hagyományos Pulsaré: elöl MacPherson rendszerű futómű, hátul pedig csatolt lengőkar. 

A motorja viszont igazi klasszikus japán a kilencvenes évekből. A négyhengeres blokk nyolc üzemanyag-befecskendezőt kapott, 11,6:1 sűrítési aránnyal és 8600-as maximális fordulattal 197 lóerőt üvöltött ki magából. Ez 123,4 lóerő/liter teljesítményt jelent, ami parádés érték, a Ferrari 458 Italia (126,6), a Honda S2000 (125) vagy a Porsche 911 GT3 (127,5) tud hasonló értéket produkálni.

Elfeledett ritka japán csodagép a 90-es évekből 2 

Gyártása során két verziót is készítettek, utóbbi tudta a 197 lóerőt, amit a Honda VTEC változó szelepvezérléséhez hasonló rendszer alkalmazásával (NEO-VVL Nissan Ecologically Orientated Variable Valve Timing and Lift) sajtoltak ki a motorból a mérnökök. A különleges Nissanból 500 darab készült, és hivatalosan az összeset Japánban adták el. 

A VZR N1 itthon elérhetetlen, de van alternatívája, a jó öreg Honda Civic Type-R. A literenkénti 114 lóerős teljesítményével ez volt akkoriban a legnagyobb fajlagos teljesítményű szériaautó. 1,6 literes, négyhengeres szívómotorja 185 lóerőt ad le 8200-as fordulaton, és 160 Nm nyomatéka van. Kevesebb mint 7 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 225 km/óra lenne a végsebessége, ára pedig tükrözi legendás státuszát, jelenleg itthon nincs eladó darab, a nemzetközi piacon pedig 7-10 millió forintért bukkannak fel, leginkább az árverési oldalakon.

Almerából az említett modellt nem teszteltük, a 2001-óta létező Vezess a következő generációs Almerát azonban próbálta. Ezt mondtuk akkor róla: