Hatalmas váltáson esett át a Tesla FSD (Full Self-Driving) önvezető rendszere. A 11-es verzió mellett tesztelésre már elérhető a bátor vállalkozók számára a 12-es verzió. Nagy különbség, hogy utóbbiban már gőzerővel dolgozik egy mesterséges intelligencián alapuló tanuló algoritmus, ami szó szerint utánozza az emberi sofőröket, és a Tesla reményei szerint csak a jót lesi el. Videós adathalmazzal tanították be, és működik internetkapcsolat nélkül, ismeretlen utakon is. Azonosítja a környezetét, és idővel egyre többet tud majd.
Két Tesla-tulajdonos pedig arra vállalkozott, hogy bemutassa a nagyközönségnek a 12-es verziót (pontosan 12.1.2). Mivel ezek a saját autóik, és Tesla-rajongókról van szó, így azt érdemes leszögezni, hogy egyikük sem lehet igazán elfogulatlan az eredményekkel kapcsolatban.
Mindazonáltal a videók jól mutatják, hogy az FSD V12 mit tud jól, és mivel küzd igazán.
Az AI Drivr és a WholeMarsBlog csatornák visszajelzései alapján úgy tűnik, hogy a nagy változást a rendszer zökkenőmentes működése jelenti. A 12-es verzió nagy előrelépés az emberi vezetési stílus felé: „Olyan érzés, mintha a robotot, amely korábban vezette az autót, egy hozzáértő ember váltotta volna fel” – mondja az egyik tesztelő. „Már nem úgy tűnik, mintha állandóan azt számolgatná, hogy mit kell tennie, ehelyett egyszerűen csak csinálja” – folytatják. A látottak alapján az FSD 12 a legtöbb helyzetben nagyon természetesen és magabiztosan viselkedik.
Problémák azért még akadnak, a rendszer nem véletlenül még csak a tesztelők számára elérhető. A stoptáblák például komoly problémát jelentenek, mivel a rendszernek időbe telik, míg állóra fékez, és csak némi várakozás után indul el.
Bár ez a szabályozók számára remekül hangzik, a legtöbb sofőrhöz képest természetellenes, és a kiszámíthatatlanság önmagában is veszélyes lehet. Ezenkívül az FSD 12-nek gondjai vannak a forgalomirányító eszközökkel, például a Budapesten is megtalálható pollerekkel, ezeket nem észlelte időben, és ha nincs emberi beavatkozás, akkor rájuk hajt.
Egy esetben viszont emberi módon reagált. Rosszul választva egy balra kanyarodó sávba állt be, de újratervezés helyett egyszerűen megvárta, míg az egyenesen haladók elmennek, és a Tesla is a záróvonalon átsorolva, szabálytalanul, de biztonságosan folytatta az eredeti utat.
Ahogy az AI Drivr rámutat, a rendszer még csupán egyévnyi házon belüli kiképzést kapott. Elképzelhető, hogy ahogy egyre több sofőr tölti le és használja a rendszert, még emberibb lesz a vezetési stílusa, és elkopnak a hajmeresztő hibák. Vagy épp szaporodnak.