Érdekes képeket töltött fel egy Reddit-felhasználó a „Justrolledintheshop” autós tematikájú aloldalra. Egy Porsche Macan háromliteres dízelmotorjának alkatrészei láthatóak, amelyek állapota már ránézésre sem közelít a gyárihoz.

Komoly mértékű koromlerakódás látszik a szívósor belsejében, mintha egy szénbányát látnánk: fekete koksz borítja az egész felületet, beborítja a pillangószelepeket. 

Pedig a tulajdonos elmondása szerint az autó csak 120 000 kilométert futott, és mindig szakszervizben kapta meg a kötelező karbantartást, így nem is gondoltak rá, hogy a fiatal Porsche Macan motorja ilyen problémákat rejt.

Alig futott, mégis brutális lerakódás keletkezett ebben a dízelmotorban 1

Az autó hibaüzenete alapján a tulajdonos EGR-problémára gyanakodott, ezért kezdte meg a motor szétbontását, de ahogy látható, a lerakódások messze túlértek az EGR-szelepen. Elmondása szerint felesége használta az autót, rövid utakon, és kifejezetten óvatos tempóval. 

EGR-szelep, a környezet őre

A jelenség minden olyan dízelnél, benzinesnél előfordult már, amelyben van EGR-szelep. Az EGR rövidítés a kipufogógáz-visszavezető angol rövidítése (Exhaust Gas Recirculation), az EGR-szelep biztosítja az összeköttetést a kipufogócső és a szívórész között, és szabályozza a visszavezetett kipufogógáz mennyiségét.

Amikor a kipufogógáz egyes összetevőit visszavezetjük a friss, beszívott levegőhöz, az égési hőmérséklet csökken az égéstérben (benzinmotoroknál ≈650 °C-ra, dízelmotoroknál ≈450 °C-ra). Az alacsonyabb égési hőmérséklet megakadályozza a nitrogén-oxidok kialakulását. EGR-rendszer használatával a csökkent NOx-emisszió mellett benzinmotoroknál csökken a tüzelőanyag-fogyasztás is, dízelmotoroknál pedig mérséklődik a zajszint.

A pár kilométeres utak során egy ilyen, három liter lökettérfogatú motornak bemelegedni sincs ideje, a kipufogógázt semlegesítő rendszerek még nem működnek hatékonyan, és ha mindez még óvatos gázpedálkezeléssel, mindig alacsony fordulatszámon járatott motorral társul, akkor a képek alapján fokozódhat a lerakódás mértéke.

Alig futott, mégis brutális lerakódás keletkezett ebben a dízelmotorban 2

Arról megoszlanak a vélemények, hogy az ilyen jellegű, ráérős használat mennyire befolyásolja a kokszosodás súlyosságát. Vélhetően növeli, de autópályás használat mellett is kialakulhat, ez a problémakör gyakorlatilag a modern belső égésű motorok, mind a dízelek, mind a közvetlen befecskendezéses benzinesek velejárója, nem véletlenül szakosodtak vállalkozások csak ennek a javítására. 

Alig futott, mégis brutális lerakódás keletkezett ebben a dízelmotorban 3

A tisztítás két módon lehetséges: darabokra szedjük a hengerfejet és megtisztítjuk a szelepeket, nem kis munkát (és egy halom pénzt) adva ezzel a szerelőnek. Vagy kitisztíttatjuk dióhéjszórással: az eljáráshoz nem szükséges leszerelni a hengerfejet, „csupán” a szívósort kell eltávolítani és homokszóráshoz hasonló eljárással megtisztítani a szívószelepeket a rárakódott koksztól. Azért használnak dióhéjőrleményt, mert az esetleg hengerbe kerülő dióhéjszemcsék elégnek és nem okoznak maradandó sérülést a motorban.