A Mazda MX-5 már három évtizede stabil zászlóvivője a kétüléses, jól vezethető kabrióknak, de a japán gyártó történetében akad még bőven sportos modell. A Mazda3 első két és a Mazda6-os széria első eresztéséből is készült felpaprikázott, turbófeltöltős motorral hajtott MPS verzió.
Ezekre élénken emlékszünk, de kevesen tudják, hogy a veszett családi szedán ötlete már a kilencvenes években megfogant a Mazdánál. A Mazda 626 MPS ugyanúgy a Mazda Performance Series része lett volna, mint kései utódai, és műszaki tartalmát, teljesítményét tekintve a Legacy GT és a Galant VR-4 szintjére kerülhetett volna.
Alaposan átfésült KL-ZE kódjelű, 2,5 literes, V6-os turbómotorja könnyített lendkerékkel, méretes töltőlevegő-hűtővel, megnövelt teljesítményű hűtéssel és a nagy teljesítményre optimalizált tengelykapcsolóval került beszerelésre.
Kellettek a módosítások, hiszen mai szemmel sem volt gyenge a koncepció, a 276 lóerős teljesítmény mellé 386 Nm csúcsnyomaték társult, amit egy ötfokozatú, manuális sebességváltóval lehetett eljuttatni az állandó összkerékhajtáson keresztül mind a négy kerékre.
Az 1380 kilogramm tömegű, 4,6 méter hosszú, sportos szedán ezzel a technikával akár a 240 km/órás tempót is elérhette, gyorsulása pedig mindössze 5 másodperc volt 100 km/órára. A tapadást akkoriban extrém nagynak, szélesnek számító kerekek adták: 18 colos felnijeire 235/40-es abroncsok kerültek, elöl 345 milliméteres féktárcsák dolgoztak.
A tervek talán túl későn születtek meg, mert a 626 MPS megszületésének idején már várható volt az új 6-os Mazda, teljesen új alapokon. A 2002-ben bemutatott, alapverzióként is jól vezethető utódból végül készült egy dinamikus családi modell, 2,3 literes, négyhengeres turbómotorral, 260 lóerővel.