Normalizálódni látszik a helyzet az európai piacon: annyi új autót regisztráltak 2023-ban, hogy rekordszintet értek el a koronavírus-járvány 2020 eleji kirobbanása óta – írja közleményében a Jato Dynamics autóipari elemző cég.
A 28 európai országban összesen 12 792 151 új személygépkocsit helyeztek forgalomba, ami 14 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi állapothoz képest. Felipe Munoz, a Jato elemzője szerint ez annak is köszönhető, hogy a gyártók sikerrel kerekedtek felül az ellátási problémákon, miközben a vásárlók is megszokták, hogy többet kell várniuk az autóikra. Ennek ellenére nem tartják valószínűnek, hogy az eladások száma elérheti a 2019-ben jegyzett 15 millió darabot, ugyanis „az autóvásárlás drágábbá vált, a tulajdonjoghoz való hozzáállás pedig folyton változik”.
Ugyanakkor az emelkedő tendenciában kardinális szerepet töltött be, hogy új rekordot döntöttek a villanyautó-eladások: a Jato szerint csaknem ugyanannyi elektromos autót értékesítettek újonnan, mint dízelmotorost. Csupán tízezres nagyságrendben mérhető a különbség; 2,011 milliós példányszámukkal a villanyautók a teljes piac 15,7 százalékát tették ki. Ezzel Európa megelőzte az Egyesült Államokat, és Kína mögött az elektromos autók második legnagyobb piacának számít.
Hasonlóan szembeötlő mértéket ölt a kínai gyártók térnyerése az öreg kontinensen. Tavaly hét új márka jelent meg a porondon, így – a 2023-as adatok szerint – a harminc kínai gyártó közel 322 ezer járművet adott el, ami 79 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az eladások oroszlánrésze, számszerűsítve 72 százaléka a brit gyökerekkel rendelkező MG-hez köthető, ami így a legjobb húsz márka közé is befért, olyan gyártókat maga mögé utasítva, mint a Cupra, a Suzuki, a Mini és a Mazda.
Modellszinten a Tesla Model Y bizonyult a legkapósabbnak, amiből több mint 251 ezer darab kelt el, ami 84 százalékkal múlja felül a 2022-es értéket. Ezzel a Model Y-hoz fűződik az a bravúr, hogy első nem európai, ráadásul elektromos típusként egy teljes éven át vezette a nem hivatalos rangsort. Több országban is megkérdőjelezhetetlen volt az elsősége: Belgiumban, Dániában, Finnországban, Hollandiában, Norvégiában, Svájcban és Svédországban a Tesla SUV-jából fogyott a legtöbb.
A Model Y olyan típusokat előzött meg a listán, mint a Dacia Sandero, a Volkswagen T-Roc, a Renault Clio és a Peugeot 208. A márkák rangsorában a Tesla ezzel a 16. helyet biztosította be, míg az élmezőnyt a Volkswagen, a Toyota, az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz alkották.