Mindennél forróbb téma ma a közlekedésben a károsanyag-kibocsájtás csökkentése. A villanyautók helyzetbe állami kedvezményekkel történő helyzetbe hozása mögött is elvileg ez a filozófia. Pedig a recept ott volt már negyven éve is az asztalon, és azóta változatlan: kicsi, könnyű, alacsony teljesítményű autókat kell gyártani. 

Ennek a tervnek az extrém példája volt aCitroën ECO 2000 prototípus, ami több volt egyszerű stílusgyakorlatnál. Az 1981 és 1984 közötti időszakban fejlesztett konstrukció, a gazdaságos, kis tömegű, alacsony légellenállású autók jövőképét vízionálta. Az építést ebben az esetben is állami támogatá kísérte, Franciaország vezetése ötven százalékot állt a kutatás költségeiből, a projekt szerint egy olyan autó megépítése volt a cél, amely képes elérni a 2 liter/100 km-es üzemanyag-fogyasztást.

Már 1984-ben tudták a választ az igazán olcsó autózásra 1

Több modell is épült, amelyeket szélcsatornában tesztelve elérték a 0,22 Cd értéket, ami ma is rendkívül alacsony lenne. Végül az SL 10 nevű forma nyert, amibe egy 750 köbcentis háromhengeres Fiat Fire motor került , ami 35 lóerőt teljesített 4750-es fordulaton.

Kevés, de a 450 kilogrammos tömeghez bőven elég volt, a végsebesség pedig így is elérte a 140 km/órát. Váltója négysebességes volt, felfüggesztése pedig a franciáktól akkoriban megszokott hidropneumatikus szerkezet. 

Már 1984-ben tudták a választ az igazán olcsó autózásra 3

Elsőkerék-hajtású, orrmotoros kisautó volt, aminek a nagy igyekezet ellenére sem sikerült hoznia az álomszerű 2 l/100 km-es átlagfogyasztást. Legjobb értéke 3,5 l/100 km volt, de 90 km/órás állandó sebességgel haladva sikerült elérni a 2,1 literes átlagot. 

Már 1984-ben tudták a választ az igazán olcsó autózásra 4

AX 1.0 TRE del 1987

Elvileg ennek a projektnek kellett volna a Citroën AX fejlesztésébe átszivárogni. Ez a típus végül szintén takarékos darab lett, de a radikális megoldásokból nem került bele sok az ECO 2000-ből. Ma pedig az autóvásárlók ízlése, igénye jól mutatja, hogy a takarékosság iránti igény felett rég győzött a kényelem, teljesítmény szelleme: egyre kevesebb apró, könnyű, visszafogott teljesítményű autó van a palettán.

Míg a Citroënnél álom maradt a Volkswagen megépítette és néhány darabban az utcára is engedte hasonló célokkal épült űrautóját. Ott 1 literes fogyasztás volt a cél. Az XL1-est a Vezess is kipróbálta korábban: