Az előzetes várakozások szerint háromszázezer euró körüli leütési árat jósoltak a szakértők. Az 1985-ös gyártású Peugeot 205 Turbo 16 a legendás, többszörös világbajnok B-csoportos rallyautó rokona.

Biztosan sokan felkapják a fejüket, ha csak azt hallják, hogy valaki körülbelül háromszázezer eurót (nagyjából 120 millió forintot) fizetett egy közel negyvenéves Peugeot 205-ösért. Igaz, hogy a maga korában a Peugeot egyik legnépszerűbb modellje zajos sikert aratott az autóvásárlók körében, ám önmagában ez nem indokolja a borsos árat.

A T16 nevű modellváltozat ugyanis máig a francia autógyártó egyik legritkább modellje. Az 1980-as években a Peugeot komoly sikereket ért el a rallyban, hiszen Timo Salonen és Juha Kankkunen pilótákkal a volánja mögött a Peugeot 205 1985-ben és 86-ban is megszerezte a WRC bajnoki címet. Ám az akkori szabályok szerint a FIA arra kötelezte a gyártókat, hogy a WRC-sorozatban induló versenyautójuknak legyen egy közúti forgalomra is alkalmas változata, és értékesítsenek belőle minimum 200 darabot. Így született meg a Peugeot 205 T16.

 

A csupán kétszáz darabos sorozat garantálja, hogy ezek a méregzsákok rendkívül ritkák – nem csoda, hogy egy-egy elszánt gyűjtő hajlandó alaposan a zsebébe nyúlni, hogy megszerezzen egyet. Az Angliában elárverezett darab egyébként nagyon megkímélt példány, mindössze 16 ezer kilométert futott. Első angliai tulajdonosa – aki 2021-ben vásárolta a Turbo 16-ot Franciaországban – gondos gazda volt, hiszen a csekély futásteljesítmény dacára a kötelező szerviz során kuplungot is cserélt, majd annak rendje-módja szerint levizsgáztatta a kis Peugeot-t, amely így brit rendszámot kapott, s részt vehetett a közúti forgalomban.

120 millió egy kisportolt, 40 éves franciáért 1

Az árverés előtt az aukciósház által felkért szakértők is átvizsgálták a 176-os sorszámú Turbo 16-ot, akik megállapították, hogy az eredeti gyári fényezés mellett az utastér elemei és a szövetkárpitok is megfelelnek a gyári állapotnak. A 205 T16 kétféle árnyalatban gördülhetett le a gyártósorról; 196 példány Winchester szürke fényezést kapott, míg négyet gyöngyházfehérre fújtak. Ezt a néhány példányt a Peugeot akkori elnöke, Jean Boillot, valamint három francia autósportikon, Didier Pironi F1-es pilóta, Andrej de Cortanze mérnök és a Peugeot Talbot Sport WRC-csapat igazgatója (és később a Scuderia Ferrari F1-es főnöke és az FIA elnöke) Jean Todt számára tartották fenn.

A két első fényszóró, a két oldalajtó, valamint a szélvédő azonos, minden mást azonban kicseréltek, elhagytak, megváltoztattak vagy átalakítottak a mérnökök. A többszörös világbajnok versenyautóból úgy lett közúti forgalomra alkalmas Peugeot 205-ös, hogy műszaki értelemben nem sok köze van hozzá, de a Peugeot ügyesen használta ki a rallyban elért sikereit, és a névadással igyekezett tovább népszerűsíteni és sikeresebbé tenni a normál 205-öst.

120 millió egy kisportolt, 40 éves franciáért 13

A géptető felnyitásakor éri az embert az első meglepetés, hiszen ide került a pótkerék, amely szépen ki is tölti a helyet a toronymerevítő alatt. Mivel az utastér az első ülések mögött véget ér, a motor a hátsó ülések helyére költözött és keresztben helyezték el.

A B-oszloptól hátrafelé a teljes tető, az oldalablakok és a hátsó sárvédők valamint a szélvédő egyben nyílik felfelé. Ez tipikusan versenysport-megoldás, hiszen egy-egy raliautón minden futam után alaposan át kell nézni nemcsak a motort, hanem a futómű elemeit is, a szárnyként felnyíló hátsó rész pedig a lehető legjobb hozzáférést biztosítja a szerelők számára a technikához.

A Peugeot 205 Turbo 16 motorja 1,8 literes, négyhengeres erőforrás, 197 lóerővel. Manapság akár kevesellhetnénk is az alig kétszáz lóerőt, ám ne felejtsük el, hogy a Turbo 16 tömege mindössze 907 kg. Álló helyzetből 6,6 másodperc alatt érte el a 100 km/órás tempót, végsebessége pedig 220 km/óra.

120 millió egy kisportolt, 40 éves franciáért 14

1985-ben, amikor a 205 Turbo 16 először gazdára talált, még nem az euro, hanem a frank volt a hivatalos pénznem Franciaországban. Az akkori 290 ezer frankos ár ma körülbelül 28-30 millió forintnak felel meg, így az eredeti állapotában megőrzött Peugeot-ritkaság az árverésen eredeti árának mintegy tizenegyszereséért kelhetett el.

A csillagászati összeg ellenére biztos, hogy nem ez a legdrágább Peugeot 205 Turbo 16. A mindössze négy fehér példány egyike, a 33-as sorszámú tartja ezt a rekordot. Ezt a kocsit először a Peugeot-nál regisztrálták, és úgy vélik, hogy Jean Todt használta, miközben a Peugeot Talbot Sport élén állt. Tekintettel arra, hogy a főnök vezette, a motor teljesítménye még erőteljesebb volt és 227 lóerőt produkált a többi közúti autó 197 lóerejével szemben. Az Aguttes francia aukciósház 2021 márciusában adta el ezt a példányt 419 ezer euróért (170 millió forint).