Gyilkos verseny alakult ki a villanyautó-gyártók között, az árak egyre csökkennek, miközben olyan új piaci szereplők is felveszik a kesztyűt, mint a kínai techóriás, a hazai piacon telefonjairól ismert Xiaomi. 

A gyártó érkezése még tovább fokozhatja a piaci résztvevők harcát a vevőkért, ugyanis egységes operációs rendszert készül használni autóinál, háztartási eszközeinél és telefonjainál. Ráadásul első típusuk egyértelmű célja, hogy elszívja a konkurensek elől a levegőt.  A Xiaomi SU7 – ami a Speed Ultra 7 rövidítése – alapmodelljének ára 30 ezer dollár alatti, olcsóbb, mint a Tesla Model 3 Kínában.

Berobbant a kínai telefongyártó autója 1

Ennyi pénzért, bő 11 millió forintért kaphatnak a vevők egy 300 lóerős, a gyári ígéret szerint 700 kilométeres hatótávra képes, és 73,6 kWh-s akkumulátorcsomaggal (lítium-vasfoszfát telep 400 voltos alapokon) felszerelt, tágas autót. A tengelytáv kereken három méter, a teljes hossz 4,97 méteres, és a csomagoknak is jut 510 liternyi tér hátul. 

Berobbant a kínai telefongyártó autója 2

A beltérben 16,1 centiméteres képernyő pöffeszkedik, amin a többi Xiaomi eszközzel együttműködő HyperOS operációs rendszer jelenik meg. A végsebesség 210 km/óra, a 0-100 km/órás gyorsulás pedig 5,28 másodperc alatt megvan.

A csúcsmodell az összkerékhajtású Xiaomi SU7 Max, amelybe 578 lóerős, 800 voltos rendszer kerül a CATL 101 kWh-s Qilin akkumulátorával, ez a modell 2,78 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, a hatótáv pedig a kínai szabvány szerint akár 800 kilométer is lehet.

Versenyképesnek tűnő, konkurenciagyilkos ajánlat? Nem egészen, a kínai piacon van a belépő SU7-eshez hasonló modell, a technikailag szinte egyező paraméterekkel készülő Geely – Zeekr 007  még olcsóbb is, nagyjából 10,6 millió forint.

Berobbant a kínai telefongyártó autója 3

Mégis komoly őrület övezi a bevezetést, ami két összetevőnek köszönhető. Kínában a Xiaomi cég vezérigazgatója, Lei Jun egy karizmatikus vezető, igazi showman, akinek már komoly rajongótábora van. Neki is köszönhető, hogy a Xiaomi ismert márka szerte Kínában, és nem akad olyan háztartás, ahol ne lenne már valamilyen általuk gyártott okoskütyü – ami a másik tényező. Ez a vevői bizalom nagy előny a piacra lépésnél, ahol lassan száz kisebb-nagyobb márka küzd a vevőkért.   

Ezt egyértelműen mutatja az előrendeléseket követő brutális érdeklődés, 24 óra alatt 88 898-an jelezték vételi szándékukat (a tervezett gyártási kapacitás 100 ezer darab SU7 az idei évre), a Xiaomi szerint a vásárlóknak négy-hét hónapot kell várniuk megrendelt autóikra.

A vevőket elhalászó akció befektetés a jövőbe, ugyanis egy ilyen autót még a Xiaomi sem tud nyereséggel eladni ennyi pénzért: a gyártó elismerte, hogy egyelőre veszteséges lesz a SU7 gyártása, egyes elemzők szerint a cég akár 10 ezer dollárt (3,6 millió forint) is veszíthet autónként az idén.