Az árcsökkenés az újautó-vásárlás velejárója. Ahogy kigurul egy kocsi a kereskedésből, azonnal veszíteni kezd az értékéből. Az viszont nagyon nem mindegy, hogy milyen gyorsan és mennyit. Ha kialakul a tökéletes vihar, bajba kerül a gyártó, és eleve egy ritka, nem túl piacképes típusról van szó, akkor egészen extrém mértékű értékcsökkenés is bekövetkezhet.
Rekorder értékvesztés
Ezt tapasztalhatták meg saját bőrükön az Edmunds.com újságírói, akik hosszú távú tesztelésre béreltek egy Fisker Oceant. A modell nem lóg ki a jól felszerelt elektromos szabadidő-autók sorából: a 4775 mm hosszú, 1995 mm széles, 1631 mm magas modell kétféle akkumulátorcsomaggal kapható. Az egyik 630, a másik 440 kilométerre elegendő energiát tud tárolni (WLTP szerint mért értékek).
A kínálat alapmodellje elsőkerék-hajtású, 238 lóerős, a dupla motoros csúcsmodell pedig 550 lóerővel rendelkezik, álló helyzetből 3,9 másodperc alatt éri el a 100 km/órát. Papíron teljesen átlagos ajánlatnak tűnik, csakhogy a Fisker pénzügyi helyzete rossz, a gyártó részvényei filléreket érnek, a kiadások, költségek magasak, a gyártás pedig akadozik.
Ez még egy felívelő piacon sem jelentene jót, de ráadásként a külső körülmények is nehezek: kegyetlen az árverseny, és egyes országokban minden gyártónál zuhannak az eladási számok. Így a Fisker egyetlen esélye márciusban már csak a felvásárlás volt, a pletykák szerint a Nissan nyúlt volna a hónuk alá, de ez nem történt meg, így a fennmaradó Ocean-készletek ajánlott fogyasztói árát alaposan megvágták, gyakorlatilag felére csökkentették.
A belépőmodell Ocean Extreme 61 499 dollár (22,4 millió forint) helyett 37 500 dollárba (13,6 millió forint) kerül.
Aki januárban vásárolt, mint az Edmunds.com stábja, az szívhatja a fogát, hiszen ezek a körülmények brutális értékvesztést eredményeztek. Ők bátrak voltak, és egy CarMax-kereskedésben felértékeltették az igen gazdagon felszerelt, januárban vásárolt, 2023-as Fisker Ocean Extreme típusú autójukat, ami mindössze 6800 kilométert futott.
Eredetileg 25,2 millió forintnyi dollárt fizettek az extrákkal megtömött autóért, aminek jelenlegi értékét 7,6 millió forintra becsülték a kereskedésben. Tehát két hónap alatt sikerült 17,6 millió forintos bukást elkönyvelni, ami azért elég sokkoló értékcsökkenés.
A szakértők szerint a legtöbb új jármű átlagosan 20%-os értékcsökkenést szenved el a tulajdonlás első évében, majd az azt követő években sorra 15%-os csökkenés következik be. Ezen az idővonalon több mint ötévnyi értékcsökkenést tapasztaltak mindössze két hónap alatt.
Az élet az Ocean típussal nem volt felhőtlen, számos gondot tapasztaltak rögtön az elején, és bár egy nagyobb szoftverfrissítés kijavította a terepjáró számos problémáját, az autóból két hónap után is sok olyan funkció hiányzott, ami már ki volt fizetve.