Akár a fehér holló, annyira ritka a Jaguar XJR-15, amiből 1990 és 1992 között 53 darab gördült le a gyártósorról, ráadásul ebből csak 27 példány készült közúti használatra. Nem csoda, hogy a benzinvérű autórajongók egy emberként kapják fel a fejüket, ha felbukkan egy-egy példány a gyűjtői használtautó-piacon.
Az XJR-15 úttörőnek számít az autógyártás történetében: a neves tervező, Peter Stevens által megálmodott modell volt ugyanis az első szériautó, amit szénszálas monocoque-kal gyártottak – még a McLaren F1-et is csak két évvel később mutatták be. A kétüléses sportkocsit 6,0 literes V12-es motorral szerelték, ami 456 lóerős, mellé pedig 569 Nm-es forgatónyomaték párosul. Nagyjából 4 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra, a végsebessége 307 km/óra.
A képre kattintva galéria nyílik:
Egy 1991-es darab viszont különösen figyelemre méltó, mivel mostanáig csak 125 kilométert tettek meg vele – igen, 33 év leforgása alatt. A Kaliforniában, az RM Sotheby’s oldalán eladásra kínált, 008-as alvázszámú Jaguart a mostani tulajdonosa még 2018-ban importálta Japánból az Egyesült Államokba – ezzel magyarázható egy másik sajátossága, mégpedig a jobbkormányos kialakítás.
A középmotoros szupersportkocsi metálkék karosszériáját szürke bőrbelsővel kombinálták, a versenyautókéra hajazó üléseket pedig vezetékes fejhallgatóval látták el, így bármilyen hangosan is bömböl a motor, a sofőr és utasa között zavartalan marad a kommunikáció.
Tavaly egy másik példány már előkerült az XJR-15-ből, ami több mint 30 éven át állt egyhelyben, az értékét pedig 1,2-1,5 millió dollárra, akkori árfolyamon 425-530 millió forintra becsülték. Ez esetben – lévén, hogy magánúton adnák el – nem hozták nyilvánosságra az árát, de nem valószínű, hogy ennél kevesebbet ér, főleg, ha a szinte elhanyagolható futásteljesítményt nézzük.