Olaszország nem örül a Stellantis azon döntésének, hogy az Alfa Romeo első teljesen elektromos járművét – a Milanót – külföldön gyártják. Sőt, az olasz ipari miniszter szerint a döntés tulajdonképpen sérti az olasz törvényeket, és ha szó szerint értelmezzük a szabályokat, akkor nem is téved.
A hét elején az olasz nemzeti büszkeségnek számító gyártó bemutatta új városi SUV-ját, amelyet az észak-olaszországi Milánó városáról neveztek el, ahol az Alfát 1910-ben alapították. Csak egy probléma van: a Stellantis a lengyelországi Tychy üzemében akarja összeszerelni az autót – írja a Reuters. A döntéssel ez lenne az első Alfa Romeo, amelyet teljes egészében Olaszországon kívül gyártanának. Egy ilyen gigantikus, globális ipari óriásnak mint a Stellantis egyértelmű anyagi okai vannak a lépésre, viszont az olaszoknál van egy törvény, amely tiltja az ilyesmit.
Erre valahogy az olasz gazdasági minisztériumban pont most, a bemutató után jöttek rá, a kormány képviselője kijelentette, hogy egy Milano nevű autót nem lehet Olaszországon kívül gyártani, mert az a vásárlók megtévesztése. Adolfo Urso miniszter Torinóban erre vonatkozóan egy 2003-as törvényt is megemlített – írja a Repubblica.
Az Urso által említett törvény kimondja, hogy illegális egy külföldön gyártott terméket úgy feltüntetni, mintha az Olaszországból származna.
Jellemzően élelmiszeripari termékek ellen alkalmazzák, például az olasz sajtok esetén, amelyek nevében ott a földrajzi származási hely. Hasonló, mint nálunk a Tokaji borok esetén, amelyek csak a Tokaj-hegyaljai termőterületről származhatnak, másnak tilos ezt a nevet használni, hiába furmintból állít elő hasonló terméket.
Ezt tekerték ki, és értelmezték át autóra a Milano elnevezés miatt, amit olvasva az autóvásárlók egy jó „Észak-Olasz” elektromos autót várnak majd, nem valami lengyel gyártásút. A vád annyira nagy vihart kavart, hogy a Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares is reagált.
Elmondása szerint az Alfa Romeo Milano olaszországi gyártása mintegy 10 000 euróval (3,9 millió forint) magasabb árat eredményezne, és a jelenlegi 30 ezer eurós (11,7 millió forint) tervezett kezdő ár nem lenne tartható. A nagyobb vételárral pedig beszűkítenék a piaci lehetőségeit – mondta Tavares.
Vagyis az olasz gyártású Alfa Romeo valahol az olaszok által imádott márka versenyképességének, és létezésének végét is jelenthetné. Ezért is vélhetően csak politikai odaszúrás ez az egész ügy, a Stellantis gyakorlatilag maga az olasz autógyártás, a tervek szerint ötmilliárd eurós befektetéssel fejlesztenek az országban, beleértve egy nagy akkumulátorgyár építését és 15 új modell gyártását helyi gyárakban.