Megtette a hatását, hogy Franciaország fővárosában, Párizsban számos intézkedést tettek az elmúlt években annak érdekében, hogy visszaszorítsák az autók arányát a központi városrészeken. Az Institut Paris Region (IPR) várostervezési ügynökség tanulmányából ugyanis az derült ki, hogy
ma már többen közlekednek kerékpárral Párizsban, mint autóval.
Számszerűsítve ez annyit jelent, hogy Párizs központjában a helyiek utazásainak 11,2 százalékát a kerékpár teszi ki, és mindössze 4,3 százalékuk ül autóba – írja az Euronews. Az IPR szerint ez jelentős változás a 2010-es adatokhoz viszonyítva, amikor még csak 3 százalék volt a kerékpár aránya a belvárosi közlekedésben.
A legnépszerűbb közlekedési forma azonban a gyaloglás, ami az összes utazás 53,3 százalékát fedi le, megelőzve a 30 százalékos aránnyal rendelkező tömegközlekedést.
„Tíz évvel ezelőtt ki hitte volna, hogy a kerékpárok megelőzik az autókat?” – tette fel a kérdést az X-en David Belliard, Párizs közlekedésért felelős alpolgármestere. „Sok dolgunk van még, de ez már elkönyvelhető első győzelemként.”
Pari tenu pour le vélo !
1/8 C’est officiel, il y a aujourd’hui plus de déplacements à vélo qu’en voiture à Paris au moment des Jeux Olympiques !
C’est l’objectif que nous nous étions fixés dans le cadre du plan #vélo [THREAD]#cycling #bike #paris #transition #ecologie… pic.twitter.com/5uShDMGcge— David Belliard (@David_Belliard) April 9, 2024
A kül-, valamint elővárosi részeken azonban továbbra is az autós utazások dominálnak – ennek kapcsán az IPR megállapította, hogy minél jobban távolodunk a városközponttól, annál magasabb az arányuk; van, ahol az 50, illetve 60 százalékot is meghaladja.
Az viszont, hogy a párizsiak a belvárosban ilyen szinten a gyaloglást, a tömegközlekedést és a kerékpározást részesítik előnyben, nagyban köszönhető az autókkal szembeni korlátozásoknak. Az elmúlt néhány évben amellett, hogy sétálóutcákat alakítottak ki, számos parkolóhelyet szüntettek meg – sőt, idén februárban megszavazták azt is, hogy a méretes SUV-k után háromszoros parkolási díjat kelljen fizetni, ami adott esetben óránként 7000 forintot is jelenthet.
A következő szigorítás 2025-ben lép életbe, amikor a városközpontban betiltják a környezetszennyezőbb, jobbára régi benzin- és dízelmotoros autók használatát.
Ezzel párhuzamosan messziről is jól látható összegeket invesztált a városvezetés az alternatív közlekedési formák, így az elővárosi közösségi közlekedés fejlesztésébe is. Azon terv részeként, hogy Párizs „100 százalékban kerékpáros várossá” váljon, 250 millió eurót, mostani árfolyamon átszámítva több mint 98 milliárd forintot fordítanak arra, hogy 2026-ig tovább fejlesszék a város kerékpáros infrastruktúráját.