Épphogy bemutatták, máris kalandosnak mondható az Alfa Romeo új városi crossoverének története. Alighogy az olasz márka beharangozta a Milano érkezését, máris kapott hideget-meleget az új modell, ráadásul több irányból: egyrészt formabontó megjelenése miatt kritizálták, abból pedig belpolitikai nézeteltérés kerekedett, hogy miközben a neve azt a látszatot kelti, hogy Olaszországban készült, valójában a Stellantis lengyelországi üzemében tervezik gyártani.

A nagy port kavaró botrányra való tekintettel végül átnevezték az SUV-t – a másik opció az lett volna, hogy hazaköltöztetik a gyártását –, így a Junior nevet kapta.

Az elmúlt napok huzavonája akkora érdeklődést váltott ki, hogy néhány órára még az Alfa Romeo weboldala is összeomlott, az ugyanis az online konfigurátoron „példátlan mennyiségű” látogatást generált, amiről a Motor1.com számolt be.

Már nem először bukott meg a Milano névvel az Alfa Romeo: eredetileg a 147 utódját nevezték volna így, amit szinte az utolsó utáni pillanatban kereszteltek át Giuliettára, igaz, az akkori variálással pont, hogy meg akartak előzni egy esetleges botrányt. Az olaszok 2009 végén kezdték el gyártani a Giuliettát, mindössze hónapokkal azután, hogy a márka bezáratta a Milánó környéki központját és Torinóba költözött – ennek tükrében pedig nem lett volna szerencsés Milanóként piacra dobni a modellt.

Anno a 147 vagy főleg a 156 nagyobb dobás volt, de most is erős pont a formaterv

Annak idején a Giuliettának is a Milano nevet szánták. (Fotó/illusztráció: Szörényi András/Vezess)

Azt, hogy menet közben változott a terv, egy csaknem 15 évvel ezelőtti Top Gear-cikk is bizonyítja, melyben egy, a Giuliettáról kiszivárgott fénykép látható, csak akkoriban még nem ezzel a névvel tervezték bevezetni a kínálatba. A kavarodás miatt több napot csúszott a Giulietta bemutatkozása, addig is megkérte az Alfa Romeo a sajtó munkatársait, hogy ne tegyék közzé az embargós képeket, amiken még a Milano típusjelzés volt látható az autón – olvasható az Automotive News korabeli írásában.

Még pikánsabbá teszi a történetet, hogy a Junior név sem új keletű az Alfa Romeónál: többek között a 2000-es évek végén is felmerült, amikor a MiTo kapta meg előzetesen. Mégsem ez lett a végső befutó, annyira nem, hogy 2007 novemberében egy európai szavazás eredménye alapján Furiosa néven került volna piacra a kisautó, ehhez képest a következő évben a Milánó és Torino keresztezéséből született névvel jelent meg, ami amellett, hogy mítoszt jelent, arra utal, hogy Milánóban tervezték és Torinóban szerelték össze.

Már 15 éve is darázsfészekbe nyúlt az Alfa Romeo 3

A MiTo legelső neve pedig a Junior volt. (Fotó/illusztráció: Szörényi András/Vezess)

Az előző évezredben annál meghatározóbb szerepet töltött be az olasz márka történetében a Junior név, igaz, inkább meglévő modellek alacsonyabb teljesítményű és fiatalosabb változataira aggatták rá. Ezek közé tartozik a Giulia GT 1300 Junior is, amit a Giulia és a Giulia Sprint GT kupé alternatívájaként lepleztek le, még 1966 őszén.