Hangos, durrog, csattog, és az egész környék hallja – ez miért jó, és főként: kinek? Több mint 500 ember megkérdezésével kereste ezekre a kérdésekre a választ egy friss kutatásában Julie Aitken Schermer, a kanadai Nyugat-Ontariói Egyetem pszichológusa, aki azt próbálta meg kideríteni, létezik-e bármilyen összefüggés az úgynevezett Sötét Tetrád (Dark Tetrad) személyiségjegyek és az ilyen autók birtoklása között.
Mivel az átalakított kipufogók ugyanúgy zavarják az embereket és az állatokat is, ráadásul egyes államokban illegálisak, érdekes kutatáskérdés annak megértése, ki az, aki azt akarja, hogy az autója hangos legyen
– nyilatkozta Schermer. Kutatását arra a hipotézisre alapozta, hogy azok az emberek szeretik a hangos autókat, akik nagyobb figyelemre vágynak.
Mint arról a Science Alert beszámolt, az ilyen viselkedés mögött a pszichológus nemcsak nárcizmust tételezett fel, hanem azt is, hogy azok hajlanak inkább ilyen autók birtoklására, akiknél szadista vagy pszichopata vonások, adott esetben pedig bűnözői attitűdök figyelhetők meg, és még az illegális átalakításoktól sem riadnak vissza.
A megkérdezettek átlagéletkora 18 év volt, 52 százalékuk pedig férfi. Három kérdést tettek fel a kutatás résztvevőinek, mégpedig arra vonatkozóan, milyen érzelmek kötik őket a hangos autókhoz, hogyan azonosulnak a saját autóikkal, továbbá mit gondolnak az átalakított kipufogók használatáról, mint lehetőségről. Akik magasabb pontszámot értek el a kérdőívben, az azt jelentette, hogy a hangos autókat preferálják.
A kutatás eredményei azonban nem igazolták az előzetes feltételezést: a megkérdezettek mindössze 29 százalékáról mondható el, hogy szadista, pszichopata személyiségjegyeket hordozó férfi, aki kedveli a hangos autókat. „Úgy tűnik, így hagyják érzéketlenül figyelmen kívül mások érzéseit és reakcióit. Ez a pszichopátia, és valószínűleg ehhez hozzátartozik az is, hogy élvezik, ha nézik, ahogyan mások megijednek” – jegyezte meg a szakember.
Schermer ez alapján azt állapította meg, hogy ezek a „sötét” személyiségjegyek „előre jelezhetik” azt,
- ki akarja átalakíttatni a kipufogóját,
- ki érzi azt, hogy
- illetve ki gondolja úgy, hogy „a hangos autók az igazán menők”.
Elemzéséből kiderült az is, hogy a fiatalabb korosztályban nagyobb a hajlandóság, ugyanakkor a pszichológus szerint célravezetőbb lett volna, ha a nárcizmusra alapozzák a feltevésüket. Némiképpen az is torzítja a képet, hogy kis minta alapján készítették a kutatást, amiben viszonylag fiatalok vettek részt, ráadásul ugyanannak az egyetemnek az üzleti karán tanulnak – így előfordulhat, hogy Schermer megállapításai egy szélesebb rétegben egyáltalán nem állnák meg a helyüket.