Újra mozgás közben láthatjuk a legendás magyar dízelmozdonyt, a „Nagycsörgő” becenévre hallgató M63-ast. Az archív felvételeknek köszönhetően pedig hallhatjuk a 18 hengert és a turbók gyönyörű együttesét – fogalmaz a videót készítő csatorna.

Az 1960-as évek végén a MÁV-nál szükségessé vált egy nagy teljesítményű, elsősorban személyszállító vonatok továbbítására alkalmas – vonatfűtő berendezéssel felszerelt – dízelmozdony beszerzése. Kezdetben orosz és NDK gyártmányokban gondolkozott a MÁV, végül azonban egy hazai gyártású nagy teljesítményű mozdony mellett döntöttek. A megrendelt mozdonyokba a sikeres próbákon átesett Pielstick motort kérték beépíteni.

A gyártó Franciaországban vásárolt 2 db 101700 köbcentis motor segítségével hozzáfogott az új mozdony fejlesztéséhez. 1970-ben DVM–10 típusként, 403 és 404 gyári számmal leszállították az M63,001 és 002 pályaszámú mozdonyokat. A mozdonyok erőforrása 18 hengeres, 4 ütemű, V hengerelrendezésű, két turbófeltöltővel ellátott egység. Ez 1500-as fordulatszámon 2700 LE (1980 kW) teljesítményt adott le.

A két prototípus és a nyolc darab új mozdony 1975-ben a ferencvárosi fűtőházhoz került. Ott elsősorban személyvonatokat és nemzetközi gyorsvonatokat továbbítottak az akkoriban még nem villamosított Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vonalon.

A hatalmas erőforrással ellátott vonatok 1989-től már csak szakaszosan üzemeltek, 1990-ben pedig az Északi Főműhelybe vontatták őket, ahol le is selejtezték.

 

Ebből a mozdonytípusból mára csak egy példány maradt fenn. Az M63,003 pályaszámú mozdonyt jelölték ki múzeális célra. A korábban Szombathelyen tárolt mozdony 2009-től a Magyar Vasúttörténeti Parkban üzemképtelen állapotban látható.