2023 elején jelentette be az Egyesült Államok Országos Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA), hogy a Tesla által alkalmazott, Autopilot nevű sofőrtámogató rendszer nem felel meg a közlekedésbiztonsági jogszabálynak és baleseteket okozhat.
A hatóság álláspontja szerint a szoftver megengedi, hogy az általa navigált jármű átlépje a sebességhatárt, valamint törvénytelen, illetve kiszámíthatatlan módon hajtson be kereszteződésekbe, megnövelve az ütközés kockázatát.
A Tesla vitatta a döntést, de eleget tettek a hatóság kérésének, és az önvezető szoftverrendszerét távoli eléréssel, online kapcsolattal frissítették a 2016–2023 között gyártott Tesla típusoknál. Ezzel azonban nincs vége a történetnek, a kétmillió autót érintő frissítés, avagy visszahívás után a hatóság újabb vizsgálatot indít, aminek célja megállapítani a változtatások eredményességét. Ezért friss balesetek adatait elemzik jelenleg, eddig húsz esetet vizsgáltak meg.
Vizsgálat vizsgálat hátán
Az NHTSA tehát továbbra is a Tesla nyakában liheg, amire az előző kutatás eredményei alapján jó okuk van: a két évig tartó vizsgálat adatait a napokban tették közzé, amiből a The Verge magazin írt egy átfogó összegzést. Ebből kiderül, hogy az NHTSA összesen 956 balesetet vizsgált, 2018 januárjától egészen 2023 augusztusáig. Ezekben a balesetekben – amelyek egy részében más járművek ütköztek a Tesla járművével – 29 ember halt meg. Emellett 211 olyan baleset is történt, amelyben a Tesla frontálisan egy másik autónak vagy akadálynak ütközött. Ezek az ütközések, amelyek gyakran a legsúlyosabbak voltak, 14 halálos áldozatot követeltek és 49 sérüléssel jártak.
A legsúlyosabbak azok voltak, amelyekben a Tesla frontálisan rohant bele valamibe, gyakran nagy sebességgel. Ezek általában útfelújításoknál, lezárások helyszínén történtek, ahol a szoftver nem ismerte fel a korlátozótáblákat, figyelmeztetéseket. Néhány ilyen esetben a nyomozók arra a következtetésre jutottak, hogy az utat figyelő sofőr elkerülte volna az ütközést, vagy legalábbis tett volna valamit annak súlyosságának csökkentése érdekében.
Megtévesztő elnevezés
Emellett maga az elnevezés is megtévesztő a hatóság szerint, az Autopilot név azt a tévképzetet keltheti a sofőrökben, hogy egy teljesen önműködő robotpilótáról van szó. Ezen felül problémásnak tartják, hogy túl könnyű bekapcsolni, és nem jelez kellő mértékben, ha a sofőr teljesen elveszti a koncentrációját, és egyáltalán nem figyel az útra.
Ugyanakkor a vállalatnak polgári perekkel is szembe kell néznie, amelyek szerint a Tesla eltúlozta az Autopilot valódi képességeit és hamis biztonságérzetet keltett a balesetekben meghalt vagy súlyosan megsérült sofőrökben.
A vállalat ebben a hónapban egyezett meg egy perben, amely egy korábbi Apple-mérnök 2018-as halála miatt indult. A férfi járműve letért egy autópályáról Észak-Kaliforniában. A cég ügyvédjei szerint a halvány felfestések miatt az autó pedig rossz sávot választott, és körülbelül 112 km/órás sebességgel az autópálya korlátjának kormányozta magát.
A bírósági dokumentumokban a Tesla azt állítja, hogy nem felelős a balesetekért, mert a rendszer többször figyelmezteti a sofőröket, hogy figyeljenek a vezetésre, és ne hagyatkozzanak csak az Autopilot üzemmódra.
Ezek súlyos ügyek, de a Tesla fejlesztési irányát nem tudják érdemben befolyásolni, az NHTSA csak visszahívást rendelhet el, de azt nem szabhatja meg, hogy a gyártó hogyan oldja meg a fennálló problémát. Így az ügyek ide-oda tologatásával hosszú évek telnek el, míg a Tesla-tulajdonosok a forgalomban, önkéntes tesztelőként gyűjtenek adatok a végső célért, a teljes önvezetés eléréséért.