A mesterséges intelligenciát hívták segítségül az angliai Northamptonshire-ben a rendőrök, egyelőre kísérleti jelleggel, hogy tetten érjék a szabálytalan autósokat. Az egyhetes próba azonban elszomorító eredményekkel zárult: a modern technológia alkalmazásával 114 sofőrt azonosítottak, akik a mobiltelefonjukat használták vezetés közben, 180-an pedig nem használták a biztonsági övüket – írja a BBC.

Még április végén került sor a próbahétre, aminek során abban volt szerepe a mesterséges intelligenciának, hogy az út szélére kihelyezett kamerák képeit elemezte, a potenciális szabálysértésekre pedig felhívta a rendőrség figyelmét. Ahol bejelzett a rendszer, a tisztek megtekintették a képeket, és végül ők döntöttek az illető autósok megbírságolásáról.

„A mesterséges intelligencia még egy szempárt biztosított számunkra” – összegezte a tapasztalatokat Matthew O’Connell, a rendőrség közúti biztonságért felelős menedzsere. „Az eredmények azonban sajnos arra mutatnak rá, milyen gyakoriak ezek a szabálysértések, a közlekedésbiztonsági kampányunk szempontjából egyenesen kiábrándító, hogy egyesek továbbra is kockáztatják az életüket.”

Már 20 éve is tilos volt, mégis a mai napig probléma

A hatályos előírások értelmében Angliában 2003 óta tilos a kézben tartott mobiltelefonok használata vezetés közben – sőt, azóta a rendeletet a modern kor vívmányaihoz igazították, így azt a műholdas GPS-ek, a táblagépek és a játékkonzolok használatára is kiterjesztették. Szabálysértésnek minősül az is, ha a járművezető a dugóban, a piros lámpánál vagy tanulóvezető mellett használja ezeket az eszközöket.

Ha valakit rajtakapnak, 1000 fontig, azaz a mostani árfolyam szerint 450 ezer forintig terjedő pénzbüntetést szabhatnak ki rá, a vezetői engedélyébe pedig akár hat büntetőpontot is bevéshetnek.

A döntéshozók szerint „négyszer nagyobb a baleset valószínűsége” azoknál a sofőröknél, akik menet közben nyomkodják a telefonjukat. A brit autóklub, az AA ugyanakkor arra figyelmeztet, nem érdemes túlzásba esni a mesterséges intelligenciát illetően. Jack Cousens, a szervezet közlekedésbiztonságért felelős vezetője elismerte, hogy „hasznos eszköz a közúti biztonságban”, ám amíg a kamera csak felvételt tud készíteni arról, ha valaki veszélyesen vezet,

egy rendőr még azt megelőzően meg is tudja állítani, hogy valakiben kárt tenne.

Mielőtt döntenének a mesterséges intelligencia végleges bevonásáról, 2025 márciusáig másik tíz rendőri egységnél fogják tesztelni a használatát.