2023 novemberében a Virgin Atlantic légitársaság egy Boeing 787-es repülőgépet indított útnak Londonból New Yorkba. Alapjában véve ez még semmi extra, de a tankot kizárólag fenntartható üzemanyaggal töltötték meg. Fél évre rá az eredmények azt mutatják, hogy az új nafta komoly előrelépést jelenthet a légi közlekedés környezeti lábnyomának csökkentésében.

Állítólag 95 tonnával kevesebb szén-dioxid került a levegőbe a London-New York távon, mint egyébként.

A tesztrepülésen a Virgin Atlantic vezetősége, köztük Richard Branson alapító, Shai Weiss vezérigazgató és Mark Harper brit közlekedési miniszter is részt vett, rajtuk kívül nem volt más utas a Boeing fedélzetén.

Az új, fenntartható üzemanyag (SAF) előállítása több forrásból származik, ideértve a fáradtolajat, zsírokat, zöld- és kommunális hulladékot, valamint a nem élelmiszerekként jegyzett növényeket. Ezáltal a SAF jelentős mértékben, akár 80 százalékkal képes csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátását.

A tesztút során közel 95 tonnával kevesebb szén-dioxid került a légkörbe – mintha hagyományos repülő-üzemanyagot tankoltak volna -, emellett 40 százalékkal csökkentette az egyéb káros részecskék kibocsátását is – írja a The Engineer.

A Virgin Atlantic által végzett tesztrepülés rámutatott arra, hogy a fenntartható repülés nemcsak elképzelés, hanem már valóság. Ha az ilyen típusú üzemanyagok széles körben elterjednek a légi közlekedésben, az jelentős mértékben hozzájárulhat a légiipar környezeti fenntarthatóságához.

Ezek az eredmények biztatóak, és remélhetőleg ösztönzőként szolgálnak más légitársaságok számára is, hogy hasonló lépéseket tegyenek a fenntartható repülés irányába.