A következő napokban már simán beleszaladhatunk 30-36 Celsius-fokos hőmérsékletbe, szóval itt az ideje, hogy alaposan kitakarítsd a légkondit, ha nem akarod, hogy a baktériumok „rád támadjanak” és büdös legyen az autóban. Ha nem így teszel, jobb, ha nem nyomod be a klímát, nem tesz jót.

Miért kell tisztítani a klímát?

A berendezés utastéri hőcserélőjén lecsapódik a pára, miközben működés közben lehűl. Az így képződött víz részben kicsorog a kondenzvíz-elvezető csöveken keresztül az autó „alá”, de valamennyi ottmarad a hőcserélőn, amely az autó vagy a légkondicionálás leállításakor ismét elpárolog, nedves közeget hozva létre a szellőzőrendszerben. Ez a nedves felület megköti a levegőben lévő porszemcséket, így kialakul egy olyan réteg, amelyben a baktériumok remekül érzik magukat. Ezután ezeket a bacikat szépen befújjuk az utastérbe, miközben a hűsítő levegő áramlik befelé.

1. A légkondicionálóból bekapcsoláskor érkező poshadt szag jelzi, hogy ideje tisztítani a rendszert.

2. Fontos évente legalább egyszer fertőtleníteni a kocsik szellőzőrendszerét. 

3. A pollenszűrő cseréjéről se feledkezz meg, mert az eltömődött szűrő egyrészt gátolja a légcserét, másrészt utat engedhet a koszos levegőnek.

4. A szervizekben rendszerint egy csőrös spray-t használnak, amelynek a hosszú, a szórófejre csatlakoztatható csövét bedugják a szellőzőrostélyon, és kifelé húzva fújják ki a flakon tartalmát: ami tisztít és fertőtlenít.

5. Talán az egyik legegyszerűbb és legbiztonságosabb módja az autó belsejének fertőtlenítésére az ózon, ami egy három oxigénatomból álló molekula. Mivel az oxigén normál esetben csak két oxigénatomból áll, az ózonban viszont három van, nem meglepő, hogy elég instabil anyag, ami szeretne gyorsan visszaalakulni “mezei”oxigénné. Ebből fakad az ózon szuperképessége, hogy az egyik legerősebb oxidálóanyag, ami baktériumot, vírust, sőt, bármit, aminek rossz szaga van – igazából a jó illatú légfrissítőket is –, azonnal kinyírja.

6. Otthoni megoldásként kaphatók fertőtlenítőspray-k, amelyeket járó motorú, maximumra kapcsolt légkondicionáló mellett, belső keringetésre zárt szellőzőrendszerű autó utasterébe kell használni. 

 

7. Ha nagyon elhanyagoljuk a klímatisztítást, a hőcserélőn olyan szinten rakódhat le a kosz, hogy egy mohaszerű penészes réteg alakul ki. Ezt csak a szellőzőrendszer megbontásával, a hőcserélő kiszerelésével lehet eltávolítani.

Mi bajod lehet a szennyezett klímarendszertől?

Előfordulhat lázzal, nehézlégzéssel, köhögéssel járó „légkondicionálós tüdő” nevű betegség, amely egy allergiás alapon létrejövő túlérzékenységi tüdőgyulladás. Okozói a klímarendszer pangó vízében megtelepedett gombák, illetve a rájuk adott allergiás reakció.

A legrosszabb eset a legionella pneumophila baktérium által terjesztett légionárius betegség, ami 1976-ban 34 veterán katona halálát okozta az Egyesült Államokban. Az autósoknak jó hír, hogy ezeket a betegségeket csak épületklímáktól lehet megkapni – tudtuk meg dr. Egerszegi Sándor tüdőgyógyász-allergológus szakorvostól korábban.

Te minden évben fertőtleníted a klímát?
Igen!
46% (3012)
Nem évente, de többször megcsináltam már
28% (1840)
Nem, ez csak kamu, semmi bajom nem lesz tőle
11% (763)
Nem, minidig elfelejtem, de majd most
15% (987)