Emlékeztek még a cseh milliárdosra, aki 2022-ben megkínálta Bugattiját a német autópálya egy korlátlan szakaszán? Radim Passer a 33. leggazdagabb cseh üzletember – vagyonát 85 milliárd forint körülire becsülik –, 417 km/órás sebességgel repesztett az autobahn kellően hosszú, háromsávos részén. Elég nagy port kavart a német hatóságok körében a felvétel, amelynek részleteiről mi is beszámoltunk.

Most pedig itt egy újabb vállalkozó szellemű fiatalember, aki mepróbálta az 1500 lóerős Bugatti Chiront végsebességig hajtani.

A felvétel végén olvasható néhány info a tulajdonosról is, akit Omid Mouazzennek hívnak, az autója 4 millió euróba került (1,5 milliárd forint), és tagja a Gumball 3000 klubnak. Nekem meg van egy teszkós’ klubkártyám, de ezt most hagyjuk…

 

A Bugatti Chiron W16-os, bő nyolcliteres motorját négy turbófeltöltővel lélegeztetik. Ez 1500 lóerős csúcsteljesítményt eredményez, legnagyobb nyomatéka pedig 1600 Nm. Álló helyzetből 100 km/órás sebességre 2,5 másodperc alatt gyorsul. Több hűtő van benne, mint a sarki italboltban: összesen 10 darab hőcserélővel fűti a külvilágot, vízpumpája percenként 800 liternyi vizet küld át a rendszeren.

Tudtad, hogy Miskolcon van két egyedi Bugatti Chiron?

2005-ben mutatták be a tizenhat hengeres, négy turbóval lélegeztetett, nyolcliteres Bugatti Veyron EB 16.4-et, ami 1001 lóerőt eresztett az aszfaltra. Ehhez a teljesítményhez 23,5 literes fogyasztás párosult 100 kilométeren. Nem kevés, ezért joggal gondolhatnánk, hogy az utódja, az 1500 lóerős Bugatti Chiron bizony ennek majdnem a dupláját fogyasztja, de nem. A technika annyit fejlődött a két modell között eltelt időben, hogy a Chiron 21,3 liter benzinnel is beéri száz kilométeren. Legalábbis az EPA (Environmental Protection Agency, az USA szövetségi környezetvédelmi hatósága) mérései szerint. Ez a vegyes fogyasztás, autópályán, egyenletes tempóban elég neki 16,8 liter prémiumminőségű üzemanyag.

A leghúzósabb adat, hogy a Chiron motorja percenként 60 ezer liter levegőt fogyaszt. A gázpedált a padlóig nyomva az autó 100 literes tankja 9 perc alatt fogy ki teljesen. Ez három perccel rövidebb idő, mint amennyi a Veyronnak kellett a tank kiszárításához.

Elméletben 420 km/órás sebességet is el lehet vele érni, de alapesetben „csupán” 380-nal tud menni, itt leszabályoz az elektronika. Ha ez nem lenne elég, egy varázskulccsal kiiktatható a korlátozás, de ehhez spéci, nagy odafigyeléssel centrírozott kerekekre van szükség. Sebességmérője biztos, ami biztos alapon 500-ig van skálázva…