Az már 2004-ben sem volt újdonság, hogy a fekete, fehér, szürke és ezüst színek uralták az újautó-piacot. Az azóta eltelt 20 év sem azoknak kedvezett igazán, akik az utcát járva szívesen megcsodálnak egy-egy színes autót, az iSeeCars tanulmánya alapján ugyanis tovább csökkent az arányuk.
Több 20 millió autó adataiból az derült ki, hogy amíg 2004-ben 60,3 százalék volt, 2023-ra 80 százalékra ugrott a szürkeárnyalatú új autók aránya. Nem arról van szó, hogy a gyártók félnének a színektől: átlagosan 6,7 nem szürkeárnyalatú színt kínálnak ügyfeleiknek, tehát a paletta az idő előrehaladtával is ugyanolyan színes maradt.
Sokkal inkább a színek iránti kereslet lankadt, aminek valószínűleg anyagi okai is vannak, hiszen evidens, hogy a színesebb autók drágábbak is. „Veszélyeztetett fajnak tűnnek a színes autók” – jelentette ki Karl Brauer, az iSeeCars ügyvezető elemzője. „Az elmúlt 20 évben elveszítették a piaci részesedésük felét, a következő 20 évben pedig még ritkábbá válhatnak.”
A fehér (27,6%), a fekete (22%), a szürke (21,3%) és az ezüst (9,1%) közül a szürke százalékosan mért emelkedése a legkiemelkedőbb a maga 81,9 százalékával. Azok, akik nem valamelyik szürkeárnyalatú színt, a leggyakrabban a kéket választották. Az arányuk 8,9 százalékra tehető, ami érezhetően több, mint a második legnépszerűbb nem szürkeárnyalatú színé, a pirosé (7,3%), ráadásul nincs is óriási hátrányban az ezüsttel szemben.
Csakúgy, mint általánosságban véve, az SUV-k és a szedánok esetében is a fehérre esik a legtöbb vásárló választása – az előbbi kategóriában a piac 26,7, az utóbbiban pedig 24,8 százalékát fedi le a szín. A teherautóknál szintén a fehér a legnépszerűbb választás (30,9%), míg a sportautóknál a szürke a favorit a maga 20,1 százalékával.