A Toyota GR Yaris az utóbbi évek egyik legizgalmasabb típusa a hot hatch kategóriában. Minden porcikája érdekes, de talán erőteljes, háromhengeres, 1,6 literes turbómotorja a legnagyobb aduja. A G16E-GTS már gyári állapotban a ráncfelvarrás óta lazán termel 305 lóerőt, a tuningműhelyek pedig megmutatták, hogy ennél komoly átalakítások árán bőven többre képes. Szinte felfoghatatlan, mit ki lehet hozni ebből a kis motorral a megfelelő technika alkalmazásával.
A Lamspeed Racing mutatta meg most, hol a határ, a fékpadon elvégzett méréseik szerint az átalakított konstrukció három hengerből és 1,6 literből hoz ki 1000 lóerőt. Ilyet (és ennél többet) a nyolcvanas évek Forma-1-es turbómotorjai tudtak egy időmérő erejéig, vagy tartósan a Bugatti Veyronban debütált négyturbós W16-osa 16 hengerrel és 8 literes lökettérfogattal.
Pontos adata 887 lóerő és 776 Nm csúcsnyomaték, amit a kerék tengelyén mértek, nem a főtengelyen. Ezért az építők a hajtáslánc veszteségét is beleszámítva állítják, hogy a főtengelyen 1000 lóerőt is képes leadni az apró motor. A maximum teljesítmény 8700-as fordulaton jelentkezik, a nyomatékcsúcsért pedig 7700-ig kell pörgetni a motort.
„Kihegyezett” turbómotorról van szó, aminél brutális töltőnyomással érik el a nagy értékeket, így alacsony fordulaton még nem indul meg a tűzijáték, 4000 felett mutatja meg valódi bestiális arcát a gép. A motorba olyan alkatrészeket építettek, amelyek elviselik a 3,4 bar töltőnyomást a turbóból.