Egyes országokban a különféle adókkal törnek borsot az autógyártók orra alá – például Törökországban sem marad más lehetőségük, mint hogy alkalmazkodjanak. Hogy ne lehetetlenüljenek el teljesen a piacon, kis lökettérfogatú motorokkal szerelik az autóikat: ez olyan szürreális párosításokat szül, mint a BMW 520i és az 1,6 literes motor, valamint a Mercedes-Benz E180 és az 1,5 literes motor – írja a Motor1.com.

A Mercedes E-osztályába tartozó modelleket általában 2,0 és 3,0 literes benzin- vagy dízelmotoron alapuló lágy vagy konnektoros hibrid hajtással kínálják. A szokatlan kivétel pedig Törökország adórendszerével magyarázható, ami az új autókat külön fogyasztási adóval sújtja: az 1,6 literesnél alacsonyabb lökettérfogatú motorral szerelt modellek esetében legalább 45 százalék az adó mértéke, amit az autó értéke alapján határoznak meg.

Van azonban egy csavar a rendszerben: amint többe kerül 3,1 millió forintnyi török líránál, ami manapság gyakorlatilag minden új autóra igaz, már a 80 százalékos adósáv lép életbe.

Az adók kényszerítették furcsa kompromisszumra a Mercedest 1

A törökországi adórendszer olyan, ami fájdalmas megalkuvásokra sarkallja az autógyártókat. Nehezünkre esik elképzelni egy E-osztályos Mercedest 1,5 literes motorral, és még így is drága. (Illusztráció: Mercedes-Benz)

Egy 2,0 literes hajtáslánccal 150, míg egy V6-os vagy V8-as blokk esetén már 220 százalékra ugrik az adó mértéke, és akkor a 20 százalékos áfa még nem is került szóba. Korábban a tömegük alapján adóztatták meg az autókat – igaz, az itthon ismert súlyadóval szemben lényeges különbség, hogy ezt is csak egyszer, a jármű vásárlásakor kellett fizetni, és nem évente. Az 1980-as és 1990-es évek pénzügyi válságai és természeti katasztrófái sújtotta török gazdaságban néhány évvel ezelőtt tértek át arra, hogy a motor hengerűrtartalmát és az autó újkori árát veszik figyelembe.

Az 1496 cm3-es E-osztályos modell teljesítménye 168 lóerő, ami mellé 250 Nm-es forgatónyomaték párosul – mindezért körülbelül 50 millió forintot kérnek el. Összehasonlításképpen jegyezzük meg, hogy a hazai árlista alapján a legolcsóbb, tehát 2,0 literes motorral szerelt limuzin ára 25 millió forintról indul, ezért az összegért pedig nagyobb teljesítményű (és felszereltségű) S-osztályos modellek is elérhetők.

A Mercedes E-osztály legújabb, 2023 májusa óta gyártásban lévő változatát a Vezess is kipróbálta – tapasztalatainkat az alábbi tesztben foglaltuk össze: