Apokaliptikus hangulatú videojátékokban találkozhatunk olyan utcaképpel, mint ami az észak-ciprusi Varósziában fogadja a látogatót – illetve pont, hogy néhány utca kivételével nem fogadja. A város 1974 augusztusa óta lakatlan: amikor a sziget ötven évvel ezelőtt politikailag két részre szakadt, az eredetileg görögök lakta várost irányításuk alá vonták a török csapatok, a lakosság pedig még azelőtt elmenekült, hogy kitörtek volna a harcok a város utcáin.

Akik abban bíztak, hogy néhány hét után visszatérhetnek majd, azoknak keservesen kellett csalódniuk: a város a mai napig tiltott terület, kivéve egy keskeny tengerparti sávot, amelyet 2020-ban megnyitottak a katasztrófaturisták előtt.

Csodás helyből egy nap alatt lett szellemváros 1

A zöld vonal a Ciprusi Köztársaságot kettéosztó tűzszüneti vonal, amelytől délre a Ciprusi Köztársaság által felügyelt területek, északra a csak Törökország által elismert Észak-Ciprusi Török Köztársaság nevű bábállam található. Emiatt több városrész is lakatlan a szigeten, a hetvenes évek autói elhagyva várják sorsukat azóta is (fotó: Andrew Caballero-Reynolds/Getty Images)

Ekkor szembesült azzal a világ, hogy mi maradt Varószia egykor virágzó gazdaságából. Mivel annak idején nem volt tüzérségi támadás, az épületek eleinte gyakorlatilag érintetlenül várták vissza tulajdonosaikat, lakóikat, az üzlethelyiségek lehúzott rácsai mögött szabályos rendben sorakoztak a termékek, amelyekért azonban soha többé nem jöttek vevők.

A 2020-ban bejárhatóvá tett városrészben egy Toyota-kereskedés is működött – a márka épp csak tíz évvel korábban, 1963-ban jelent meg Európában, így viszonylag ritkának számított. Ciprus és azon belül Varószia azonban rendkívül népszerű desztináció volt, számos híresség kedvelt üdülőhelye, így nem volt meglepő, hogy itt is megvetette a lábát a Toyota.

Csodás helyből egy nap alatt lett szellemváros 2

Ez a Toyota még új autóként került a szigetre, de értékesítésére nem került sor, mivel az ütközőzónában található, ez a terület nagyrészt megközelíthetetlen, elaknásított, ahova 1974 óta kizárólag az ENSZ-erők léphetnek be. (Fotó: Athanasios Gioumpasis/Getty Images).

A 2020-ban készített felvételek tanúsága szerint a kataklizma pillanatában az aktuális legújabb típusok sorakoztak a bemutatóteremben és a teremgarázsban. A késői gyártású, második generációs (E20-as) Corolla szedánok és kupék, a szintén második kiadású (X10) Mark II kombi mellett ínyencségnek egy különösen sportos Mark II GSS Hardtop kupé (X22) is volt készleten. A szalon tulajdonosa ekkor már alighanem izgatottan várta, hogy végre megrendelhesse a görög importőrségen keresztül a Japánban éppen azokban a napokban gyártásba vett, harmadik generációs Corollát, a letisztult vonalvezetésű, új Crownt…

Csodás helyből egy nap alatt lett szellemváros 3

Esély sem volt az autók kimenekítésére, az emberek az életükért futottak (fotó: Athanasios Gioumpasis/Getty Images).

Négy évvel ezelőtt még sokan bíztak abban, hogy Varószia részleges megnyitása elindíthat egy konszolidációs folyamatot Ciprus szigetén. Erre az autórajongóknak is megvolt a maguk önző indoka: világszerte egyedülálló jelenség volt a város pillanatba dermedt Toyota-kereskedése, amiből tökéletes zarándokhelyet lehetett volna kialakítani a múltkedvelő benzinvérű látogatók számára. Az enyhülés azonban elmaradt, és ez a bemutatóterem sorsát is megpecsételte.

A legújabb beszámolók szerint ma már csak a csupasz falak állnak ott, az autókat valakik, valamikor elszállították – vagy csak csavarról csavarra elhordták a szuvenírgyűjtő látogatók. Így ma már csupán néhány amatőr fénykép őrzi ennek a politikailag dicstelen, ipartörténeti szempontból azonban annál felemelőbb jelenségnek az emlékét.