Ehhez pedig nem kell más, mint egy rosszul elhelyezett hirdetőtábla. A típust gazdagon felszerelték vezetéssegítő extrákkal, radar, ultrahangos érzékelő, kamerák, sőt egy LiDAR is került bele. A hardver azonban nem minden, ezek megfelelő alkalmazásához okos vezérlésre is szükség van, a finomhangolás azonban úgy tűnik nem volt száz százalékos a kínai márkánál.
A rendszer ugyanis egy hirdetőtáblán, az út felett szereplő két autót ismert fel, és úgy gondolta, ezek akadályként állnak keresztben az autópályán. Ezért aktiválta az autonóm vészfék-rendszert, amely 77 km/órás tempóról hirtelen megállította a kocsit.
AEB – Az autó fékez helyettünk
Az AEB veszély esetén automatikus fékezéssel segít a baleset elkerülésében, vagy mérséklésében. Az autó első lökhárítójára szerelt radar és a szélvédőre rögzített kamera együtt figyeli az olyan potenciális veszélyeket, mint a gyalogosok és más autók. A rendszer első fejletlenebb változatai még csak az autókra reagáltak, az újabb modernebb rendszerek a kerékpárosokat és gyalogosokat is képes azonosítani.
A mögötte haladó autóban viszont nem volt ilyen rendszer, a hús-vér vezető pedig nem számított ilyen hirtelen megállásra, így hátulról eltrafálta a kamu akadályok miatt megálló szabadidő-autót. Az esetek döntő többségében jól dönt a rendszer, és segít megakadályozni a ráfutásos baleseteket, gázolásokat.
Az ilyen esetek azonban rávilágítanak, hogy milyen irányban lehet még fejleszteni. Egyfelől az utak mentén nem túl szerencsés élethű autókat, gyalogosokat ábrázoló hirdetést elhelyezni, másrészt a sofőröknek sem szabad teljesen az ilyen rendszerekre hagyatkozni, ma még mindig készen kell állni a váratlan helyzetekre a volán mögött, és ismerni kell, hogy a vezetéssegédek egy adott helyzetben hogyan reagálhatnak.
Edge case for vision-based ADAS? A brand-new LI Auto L9 run on ADAS mistakes the vehicle image in the overhead billboard as an actual stationary vehicle in the lane, resulting AEB to kick in, then hit by a vehicle coming from behind. pic.twitter.com/6ZiCbfV0eH
— Ray (@ray4tesla) May 10, 2024
A fejlesztők előtt pedig ott a feladat: el kell érni, hogy a vezérlés sose higgye egy kanyaríven parkoló autóra, hogy az előttünk áll, és ne hallucináljon nem létező járműveket képek alapján.