Villanyautósok számára fontos, és tanulságos per ért véget az elmúlt időszakban Hollandiában. A legfelsőbb bíróság döntése szerint kártérítás járt annak az autósnak, aki a gyári hatótávnál jóval kevesebbet tudott kihozni autójából a mindennapokban. 

Egy vadonatúj elektromos Jaguar I-Pace a gyári specifikáció szerint 408-470 kilométert tud megtenni a WLTP-mérési ciklus adatai alapján. Egy holland vásárló ezzel az ígérettel, a kereskedő által kicsit még felfelé kerekített, 480 megtehető kilométerrel vette meg a nagy teljesítményű elektromos típust 2018-ban. 

A mindennapok azonban más számokat hoztak, a valóságban 280 kilométert tudott elérni egy feltöltéssel, ami messze elmaradt az ígért értéktől.  A De Telegraaf információi szerint a vásárló 89 235 eurót fizetett az elektromos Jaguarért, amit részben pont a 400 kilométer felett várható hatótáv miatt vásárolt meg. Különösen a hideg idő csökkentette a hatótávot, a márka helyi központjától pedig olyan tanácsokat kapott, amit egy sportos SUV esetén nem szeretnek hallani a tulajdonosok, megkérték, hogy tervezze meg előre az útvonalat, korlátozza a sebességét 100-120 km/órára, és válassza a teljesítményt visszafogó ECO üzemmódot. 

Milliós kártérítést kapott egy villanyautós 2

A tulajdonos ezt nem fogadta el, és ezért próbálkozott az autó visszadásával. Ezt a próbálkozást nem koronázta siker, ezért a használt autók piacán értékesítette az alig futott autót a vételárnál jóval alacsonyabb 65 000 eurós összegért. Ez 24 235 euróval kevesebb (9,6 millió forint), mint a vételár.

Ezt a veszteséget a makacs autós nem nyelte le, inkább belevágott egy hosszú pereskedésbe. Eleinte a bíróság a kereskedő oldalára állt, de fellebbezés után a bíróság úgy döntött, hogy a vevőnek mégis igaza van. A kereskedőnek a veszteség nagy részét vissza kellett fizetnie: 19 235 eurót (7,6 millió forint). Ez 5000 euróval kevesebb, mint a továbbértékesítési ár különbözete, mert a bíróság úgy vélte, hogy az autót túl olcsón adták el. Emellett azonban a kereskedőnek a jogi eljárás költségeit is állnia kell, több mint 15 000 eurót (6 millió forint).

Milliós kártérítést kapott egy villanyautós 3

Az ügy a fellebezések sorozata után a Legfelsőbb Bíróságnál között ki, de az fenntartotta a fellebbviteli bíróság ítéletét. A Jaguar I-Pace vásárlója „ésszerűen várhatta el, hogy az autó normál körülmények között a 300 kilométeres értéknél jelentősen nagyobb hatótávval rendelkezzen” – állapította meg az ország legfelsőbb bírósága. Így több mint öt és fél évvel azután, hogy megkapta autóját, a vevő kiharcolta jogát a kártérítésre. 

Ez nem az első alkalom, hogy Hollandiában bíróság ítélkezik ilyen ügyben, de az első eset, hogy valaki a Legfelsőbb Bíróságig vitte az ügyet. Eddig változó ítéletek születtek, különösen azokban az esetekben, ahol a hatótáv különbség kicsi volt, a vevők kártérítési kérelmét nem hagyták jóvá. A cikk szerint 10 százalékos eltérés nem elegendő a kártérítéshez, de a Jaguar esetében a különbség körülbelül 35 százalék volt . 

Ez az eset rávilágít az elektromos autók hatótávjával kapcsolatos kihívásokra, a jogi döntés precedenst teremthet hasonló esetekre, az autógyártókat és -kereskedőket pedig pontosabb adatközlésre ösztönözhet.