Érdekesen alakult a hazai autósok és a használt autók viszonya az elmúlt harminc évben. A visszatekintő rovatunk három évtized híreit szemlézve elrepít minket előszöt 1994-be, az első hír arról szól, hogy az öreg autókat újraértékesítés helyett inkább külföldre kellene értékesíteni.

Fényes jövőt jósoltak az új autós piacnak, és az autópark fiatalodását vizionálták. Tíz év múlva kis kitérővel a repülő autók világába, elérünk 2014-be, amikor egy közleményből kiderült, hogy népszerű az olcsó, egymilliós használt autó, ezeket keresik az átlag magyar autósok. 

1994 – A használt autókat vigyék külföldre!

1994. október 25., kedd – Miután Magyarországon jelenleg a 300 ezer forint körüli autókra a legnagyobb az igény, s ebben a kategóriában új személygépkocsi nem létezik, mind nagyobb teret hódítanak az autóforgalmazásban a használt járművek – tájékoztatta a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség a távirati irodát. A vizsgálati anyagban leszögezték: a használt személyautók forgalmazásánál a rendeletben meghatározott előírásokat nem tartják be. A szerződéskötések során a vevők kiszolgáltatottá válnak.

Szavatossági igényük érvényesíthetetlen. A kocsik valódi műszaki állapota ismeretlen. A főfelügyelőség véleménye szerint a használt személygépkocsik forgalmazásának rendbetétele érdekében a szabályozás felülvizsgálatára és fokozott ellenőrzésre lenne szükség.

A most lezárt vizsgálat során 460 kereskedőnél ellenőrizték a forgalmazás formáit, valamint azt, hogy a vevők hogyan érvényesíthetik vásárlói érdekeiket. Megállapították, hogy az új személygépkocsikat értékesítő gyári vezérképviseletek a használtért újat akcióban a beadott kocsit megvásárolják, saját nevükre íratják, ezzel kedvezőbb feltételeket teremtenek az új autóvásárlásához.

30 éve csupa új autót álmodtak a magyar utakra 1

A Mazda 323 1994-ben az új autók piacán újdonságként jelent meg

A használt kocsikat vétel előtt alaposan átvizsgálják, s állapotukról hibajegyzéket vesznek fel. A szükséges javításokat elvégeztetik, majd az új állapotnak megfelelő dokumentumot kiállítják. Ezt a gyakorlatot folytatja például Porsche Hungária (legfeljebb hatéves korig) és a Renault Baumgartner. Az új vevő biztonságban érezheti magát, mert ezek a cégek hosszú távon, a márkanéven megfelelően a fokozott műszaki és erkölcsi előírások szerint műköödnek.

Az elöregedett, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból nem kívánatos kocsipark lecserélése érdekében az igazi megoldás az lenne, ha a használt kocsikat nem itthon értékesítenék újra, hanem exportálnák azokat olyan országokba, ahol még értékesíthetők.

A Renault állami és gyári támogatással Franciaországban már megvalósítottta ezt a gyakorlatot, amelyet átvett Spanyolország és Portugália is. Született ilyen hazai kezdeményezés, de az előterjesztő cég javaslatára nem reagáltak az illetékesek.

2004 – Messzi álom a repülő autó

Az egyre szaporodó gépkocsik miatt mind kaotikusabb városi közlekedés normalizálását célozza a repülő autó megtervezése. Ez nem futurista álom – írja a milánói Corriere della Sera – mivel az amerikai aeronautika óriása, a Boeing felkérte a Phantom Works kutató laboratóriumának legjobb szakembereit, hogy gondolkodjanak egy „skycar”-on, egy égi autón, amelyet az elképzelések szerint 25 éven belül meg lehet valósítani.

Már az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) langley-i központja is foglalkozik a problémával. Kidolgozott egy hagyományosabb, kevésbé ambiciózus programot: 5 éven belül elkészíti a „személyi használatú légi jármű” prototípusát.

A repülő autó gondolata nem új. A 40-es évek újságjaiban hírt adtak egy amerikai prototípusról, az Aerocarról, 1956-ban a Ford ajánlotta a repülő „Tri-Athodyne”-t, amely a levegőt lefelé fújó három légcsavar segítségével emelkedett fel a földről. A Popular Science folyóirat így jellemezte: „Egy sűrített légbuborékon rohan a mezőn, mocsarakon, tavakon keresztül, repülővel vetélkedő sebességgel.” Forradalmat ígértek vele a közlekedésben, mondván, a jármű sportkocsi és motorcsónak is egyben, vízen eléri az óránkénti 150 mérföldes sebességet, szárazföldön az 500-at.

Közben kísérletek történtek egyéb bizarr gépek megkonstruálására. Ezek az autó és a repülőgép szörnyűséges keresztezései voltak. A Convair-cég gépe például San Diegóban levegőbe emelkedett. A leszerelhető, műanyag szárnyú alkalmatosságot úgy hirdették, hogy vásárlója számára gyorsan megtérül az ára, de a gép prototípusa néhány nappal később sziklának ütközött a sivatagban és felélesztésére már kísérlet sem történt.

Arthur C. Clarke, a sci-fi nagymestere, a 2001. Űrodüsszeia sikere után szintén úgy vizionált, hogy „a kerékkel működő autókeltűnnek hamarosan az utakról „kerék nélküli autók fognak a levegőben közlekedni.”

„Komplikált ügy ennek az álomnak a megvalósítása – vélekedett Mark Moore, a NASA szakembere – mert nem lehet együtt alkalmazni az autó és a repülőgép technológiáját, mint ahogy eddig próbálták. Új utat kell keresni. Közben azért kísérletezünk egy kis intelligens repülővel, amelyet könnyen lehet kezelni.

” Véleménye szerint ez öt éven belül elkészíthető, nem lesz drága (100 ezer dollár), és olyan rendszere lesz, amivel egyetlen ember is elboldogul. Üzemanyaga „környezetbarát” lesz. A gép főleg arra szolgál majd, hogy kis repülőterekről könnyen el lehessen jutni a városoktól egyre messzebb kerülő nagy repülőterekre.

30 éve csupa új autót álmodtak a magyar utakra 4

Repülő autók helyett a drónok nőnek akkorára, hogy alkalmasak lesznek személyszállításra

Repülő autó ugyan még nem járkál a légtérben, de a szakemberekben máris felmerül egy ezzel jelentkező probléma: ha túl sok autó közlekedik a levegőben, a megnövekedett forgalom ott még komolyabb gondokat okozhat. És ezeknek elhárítása talán nehezebb lesz, mint a földi „dugóké”.

2014 – Egymilliót tud fizetni használt autóért a magyar vevő

Budapest, 2014. szeptember 23., kedd (MTI) – A használtautó értékesítéssel foglalkozó AAA Auto Csoport tapasztalata szerint a vevők többsége 800 ezer és egymillió forint közötti áron vásárol autót, a cég fóti telephelyén eddig megfordult használt autók átlagára 1,674 millió forint volt.

A csoport áprilistól, magyarországi működésének megkezdésétől augusztus végéig 1170 járművet adott el, az autók 14 százaléka Opel, 12 százaléka Ford, 11 százaléka Suzuki márkájú volt – közölte a társaság az MTI-vel hétfőn.

A tájékoztatás szerint a drágább, 2 millió forint feletti áron kínált autók is népszerűek: a telephelyen értékesített autók 25 százaléka ebbe a kategóriába sorolható, köszönhetően az alacsony, 50 ezer kilométer alatti futásteljesítményüknek. A magyarországi használtautó-vásárlók 37 százaléka leginkább a 100-150 ezer kilométert megtett autókat keresi – írták.

30 éve csupa új autót álmodtak a magyar utakra 5

A vevők kétharmada benzines autót keres, dízelest csupán a vásárlók egyharmada választott.

Az eladott használt autók színét illetően a magyar vásárlók körében a legnépszerűbb a szürke, az idáig értékesített autók 30 százaléka volt ilyen, a második legkedveltebb a kék 16 százalékkal, míg feketét a vevők 15 százaléka választott.

A csoport 22 éve működik és 34 telephelyet számláló hálózattal rendelkezik Csehország, Szlovákia, Oroszország és Magyarország piacain. Tavaly a csoport auditált árbevétele 379 millió euró volt, 2013-ban összesen 56 648 gépkocsit értékesített, ebből 38 297-et Csehországban, 15 896-ot Szlovákiában és 2 455-öt Oroszországban. A vállalat közel 43 ezer autót értékesített 2014 első 8 hónapjában.