Amíg az átlag villanyautós azon aggódik, hogy elér-e a Lidl parkolójában lévő töltőig a kocsi, addig van két őrült holland, akik úgy döntöttek, hogy villanyautóval nekivágnak Afrikának. Renske Cox és Maarten van Pel fogta a 2021-es Skoda Enyaq-jukat, és elindultak egy 38 országot érintő, 38 600 kilométeres túrára Hollandiából Dél-Afrikába és vissza.
Our mobile office requires roughly 3kWh of energy a day
— Maarten van Pel - 4x4electric (@4x4electricnl) February 15, 2024
Energy needed for:
- Fridge🥶
- Laptop 💻
- Cellphones📱
- Starlink (~1kWh a day (15hrs))🛰️
- Music🎶
- 5m of driving (more shade during the day)☀️ pic.twitter.com/h9YpZimhxF
Töltőből még nálunk is kevés akad a nagyvárosoktól távol, Afrikában pedig sok helyen áram sincs. Hogy oldották meg? Dízel generátort húztak magukkal! Gondolhatnánk gonoszul, de ők sokkal tisztább játékot játszottak!
Bepakoltak a csomagtartóba egy rakás napelemet (pontosan 60 darabot), meg egy speciális DC-DC töltőt, ami képes volt a napelemek által termelt energiát minimális veszteséggel a kocsi akkumulátorába juttatni.
Ez a kis kütyü volt a kulcsa annak, hogy az egy éves út során felhasznált több mint 5500 kilowattóra energia 54 százalékát a napból nyerték ki. Persze, ez nem olyan kényelmes, mint beállni egy villámtöltőhöz a plázában, de azért mégiscsak jobb, mint ottragadni a sivatag közepén.
Ezen túl a mindennapos táborozásra és a nehéz terepre is felkészítették a Skodát: terepgumik, megerősített felfüggesztés, tetősátor, kompresszor, hordozható generátor, indukciós főzőlap is került a csomagba. A napelemes rendszer egyébként elméletileg 10,8 kW teljesítményre volt képes, ami nem éppen villámgyors töltést jelent, de ők nem siettek sehova, rászánták az időt a kalandra.