Egyelőre nem itthon, de van, ahol már külön vezetői engedélyhez kötik az erősebb szupersportkocsik vezetését. Még az idén, december elejétől lép életbe Dél-Ausztráliában az új szabályozás, miszerint újabb vizsgát írnak elő az úgynevezett U-jogosítvány megszerzéséhez – írja a Road & Truck.

Aki ennek nem tesz eleget, és úgy ül volán mögé, annak nagy árat kell fizetnie, ugyanis ez esetben akár 2500 ausztrál dolláros, azaz csaknem 600 ezer forintnak megfelelő pénzbüntetés is kiszabható. Az ennél is rosszabbul járhat, akit visszaesőként, másodjára kapnak el, ami akár egy év szabadságvesztést vonhat maga után.

Nagy ördöngösséggel azonban nem jár a szuperautós jogosítvány megszerzése: egy online, főleg az aktív biztonsági rendszerek működésére irányuló tanfolyamot kell elvégezni hozzá, ami egy elméleti teszttel zárul.

Viszonylag kevés autó tartozik abba a kategóriába, amiben előírják majd a külön jogosítványt – ilyen szempontból főleg a teljesítmény-tömeg arány lesz meghatározó. Azon autóknál lesz elvárás, melyek tömege kevesebb  4,5 tonnánál, továbbá az egy tonnára jutó lóerők száma meghaladja a 375 lóerőt. Olyan modelleket érint tehát a rendelet, mint a 992-es generációjú Porsche 911 Turbo S vagy a Ferrari Roma Spider.

Okkal szigorítanak Ausztrália déli részén: az új jogszabály állítólag egy 2019-ben történt balesetre vezethető vissza, amiben egy 15 éves lány vesztette életét, miután egy, kikapcsolt menetstabilizátorral vezetett Lamborghini Huracánnal elgázolták. Erre való tekintettel a szupersportautóknál tilos lesz kikapcsolni az aktív biztonsági rendszereket – aki vét a szabály ellen, akár 5000 ausztrál dolláros bírsággal számolhat, ami 1,2 millió forintnak felel meg.

Minden 20 év feletti, dél-ausztriai járművezető megszerezheti az U jelű jogosítványt, aminek lesz némi, ám a büntetésekhez viszonyítva elhanyagolható mértékű költségvonzata, ami átszámítva alig több mint 10 ezer forintot jelent.