Igazán színes képet mutat az Európai Unió autós piaca. A villanyautós forradalom lassul, a hagyományos hibridek viszont egyre népszerűbbek, a konnektoros verzióktól viszont elfordultak az emberek. A dízelek pedig egy kis reneszánszt élnek meg, Németországban komolyan megélénkült a kereslet 12,4%-os növekedés volt tapasztalható. 

Az EU-s új autó regisztrációk 2024 júniusában 4,3%-kal növekedtek az előző évhez viszonyítva, amit a régió négy legnagyobb piacából három hozott össze: Olaszország (+15,1%), Németország (+6,1%) és Spanyolország (+2,2%). Ezzel szemben Franciaországban 4,8%-os csökkenés volt megfigyelhető az előző hónapban.

2024 júniusában a tisztán elektromos autók az EU autópiacának 14,4%-át tették ki, ami csökkenést jelent az előző évi 15,1%-hoz képest. Ezzel egy időben a hibrid-elektromos járművek piaci részesedése 24,4%-ról 29,5%-ra nőtt. A kizárólag benzines és dízel autók együttes részesedése 49,6%-ról 47,1%-ra csökkent.

Enyhül a kereslet az elektromos autók iránt

Összességében elmondható, hogy az éves adatokat figyelve egyre több elektromos autót adnak el, de a növekedés üteme lassuló tendenciát mutat, és rövid távon jelenleg csökkenést mutat a statisztika.

2024 júniusában a tisztán elektromos autók regisztrációja 1%-kal csökkent 156 408 darab eladott autóra, teljes piaci részesedésük pedig 15,1%-ról 14,4%-ra esett vissza. Annak ellenére, hogy jelentős növekedés volt tapasztalható Belgiumban (+50,4%) és Olaszországban (+117,4%), ez nem tudta ellensúlyozni a nagy számokat hozó piacok kétszámjegyű csökkenését: Németország (-18,1%), Hollandia (-15%) és Franciaország (-10,3%).

Ennek eredményeként az év első felében összesen 712 637 új tisztán elektromos autót regisztráltak. Ez szerény, 1,3%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, és a piac 12,5%-át teszi ki.

A konnektoros hibridek lettek kevésbé vonzóak

A plug-in hibrid autók regisztrációja erős, 19,9%-os csökkenést mutatott az előző hónapban, jelentős visszaesésekkel három országban: Belgium (-49,2%), Franciaország (-21,7%) és Németország (-3,4%). Júniusban a plug-in hibridek a teljes autópiac 6,1%-át tették ki, szemben az előző évi 7,9%-kal, 66 482 eladott egységgel.

Egyre több dízel fogy Németországban, a plug-in hibridet kerülik 1

Aki új Toyotát vesz, az jó eséllyel hibridet visz haza, egyes típusok már csak ilyen hajtáslánccal érhetőek el

A hibrid-elektromos járművek voltak az egyetlen hajtáslánc kategória, amely növekedést mutatott: az autóregisztrációk 26,4%-kal nőttek júniusban, 321 959 egységre. Ez a szegmens a négy nagy európai piacon kétszámjegyű növekedést ért el: Franciaország (+34,9%), Olaszország (+27,2%), Spanyolország (+23%) és Németország (+16,5%). Ez a növekedés a hibrid-elektromos piaci részesedést 29,5%-ra emelte, szemben a 2023 júniusi 24,4%-kal. 

Hozzá kell tenni, hogy ma már a uralkodó a hibrid technológia az alapvetően belső égésű motorra támaszkodó típusoknál, tehát aki csupán egy „átlagos benzines autót” akar venni, az könnyen hazavihet valamilyen hibridet is. 

Egyre több dízel fogy Németországban, a plug-in hibridet kerülik 2

A konnektoros hibridektől elfordultak a vevők

Hajszállal a kizárólag benzines- dízelüzemű autók aránya

2024 júniusában a benzines autók eladása viszonylag stabil maradt, mindössze 0,7%-kal csökkent. A kulcsfontosságú piacokon, mint Franciaország (-20,2%) és Spanyolország (-7,5%) tapasztalt csökkenést ellensúlyozta a németországi (+12,1%) és olaszországi (+6,9%) növekedés. Ennek eredményeként a benzines autók most a piac 34,4%-át teszik ki, szemben az előző év júniusi 36,2%-kal.

A dízelautó-piac hasonló helyzetben volt, enyhe, 0,9%-os csökkenéssel, ami a piac 12,7%-os részesedését eredményezte tavaly júniusban. Míg Németországban 12,4%-os növekedés volt tapasztalható, más nagy piacokon csökkenés volt megfigyelhető, például Olaszországban (-18,3%), Franciaországban (-8,3%) és Spanyolországban (-2,1%).