Az autóvezetés biztonságosabbá tételét tűzte ki céljául az immár csaknem hét éve működő Toyota Research Institute (TRI) és a Stanford egyetem együttműködése. Fókuszuk az önvezető autók vészhelyzeti reakcióinak tökéletesítése, amit egy rendkívül látványos módszerrel valósítanak meg: megtanították a robotpilótát driftelni!
Ehhez ugyanis arra van szükség, hogy a megpördülés határára kerülő járművet folyamatosan visszatereljék egy stabil, kontrollált helyzetbe, ami azt jelenti, hogy a járművezérlés a másodperc törtrésze alatt képes korrigálni a megcsúszással fenyegető helyzetet. 2022 elején mutatták meg azt az önvezető Toyota GR Suprát amely autonóm üzemmódban tudta fenntartani a csúszást, akár egy profi pilóta.
Az együttműködés most új fejezetébe lépett: egyszerre két autót vettek rá az összehangolt driftelésre. Ez összetettebb feladat, mint a szimpla drift, hiszen saját maga mellett környezetére is figyelnie kell az autónak – ebből a szempontból ez sokkal közelebb áll azokhoz a kihívásokhoz, amelyek a forgalomban várnak az önvezető autókra.
Bár a két autó hardveresen jóformán teljesen azonos volt, vezérlésüket és szenzoraikat teljesen eltérő feladatokra programozták. Az elöl haladó autót a TRI kutatói készítették fel a manőverre: ennek az volt a feladata, hogy a kijelölt nyomvonalat követve megőrizze stabilitását, és ne haladjon meg bizonyos paramétereket (pl. kormányszög.) A követő Suprát a Stanford szakemberei programozták: ennek az elöl haladóhoz kellett igazítania a mozgását, mindig ügyelve arra, hogy váratlan helyzet felmerülése esetén is biztonságos ráhagyással tudja elkerülni az ütközést.
A nemlineáris modellprediktív vezérlés (NMPC) elvét követő az autók folyamatosan, másodpercenként akár 50-szer értékelték újra az optimális kormányszögeket, a fojtószelepállást és féknyomást. A két autót közös wifihálózatra csatlakoztatták, amelyen keresztül folyamatosan megosztották egymással saját adataikat, a pillanatnyi pozíciótól kezdve a kijelölt nyomvonalig.
Ahogy korábban, a fejlesztésnek ebben a fázisában is tanulékony technológiát alkalmaztak, így az autók kísérletről kísérletre egyre ügyesebbek, tapasztaltabbak lesznek.