Tág és szerteágazó a biztonság fogalma, és ami a legfontosabb, hogy folyamatosan változik, ahogy telnek az évtizedek és fejlődik a technológia. Erről az Opelnek 50 évvel ezelőtt is világos víziója volt: már 1973-ban minden modelljét biztonsági övvel szerelte fel a német gyökerekkel rendelkező márka, pedig a megléte csak 1976 óta kötelező.
Az elképzelések megvalósítása 1974-ben ért fontos mérföldkőhöz az Opel Safety Vehicle (OSV) 40 nevű tanulmányautó képében, amelynek alapját az egy évvel korábban bemutatott Opel Kadett C adta.
A képre kattintva galéria nyílik:
Nevét egy sikeres törésteszt után kapta, aminek során 40 mérföld/órás, azaz csaknem 65 km/órás sebességnél vészelte át, hogy frontálisan egy szilárd akadálynak ütközött. Az jelentette a nagy áttörést, hogy utána különböző szerszámok nélkül is ki lehetett nyitni mind a négy ajtaját, ráadásul az autó orra olyan jól elnyelte azt ütközés erejét, hogy a benyomódás mértéke mindössze 50 centiméter volt.
A kísérleti kompakt ugyanígy a többi töréstesztnél, még a 48 km/órás sebességnél elvégzett borulás esetében is helytállt. Pedig fel volt adva a lecke a mérnököknek, ugyanis az autó tömegét a biztonsági kiegészítőkkel együtt egy tonna alatt kellett tartaniuk. Sikerült megmutatniuk, hogy ez lehetséges: az OSV 40 esetében 960 kilogrammnál állt meg a mérleg nyelve, miközben az akkor elérhető legmagasabb szintű passzív biztonsággal vértezték fel.
A tanulmányautó egy nemzetközi konferencián mutatkozott be Londonban. Az OSV 40 többek között a lökhárítóival „sokkolta” a szakmát, melyeket az energiaelnyelés mértékét lényegesen javítva poliuretán habbal töltöttek ki. Az anyaggal a küszöbök és az ajtók üregeit is kitöltötték, amivel az oldalirányú baleseteknél képeztek nagyobb biztonsági tartalékot. A megerősített tetőszerkezettel és az ahhoz erősített üléstámlákkal az utastér vált stabilabbá, míg azzal a karosszériát tették merevebbé, hogy a laminált üvegből készült szélvédőt ahhoz ragasztották.
A poliuretán hab azonban még csak a kezdet volt. Az utastérben megjelent, komplex központi figyelmeztető rendszer, a mai adaptív fényszórók előfutára és az osztott visszapillantó tükör szintén előremutatónak bizonyult. Az első üléseket úgy tervezték át, hogy egy esetleges oldalirányú ütközés esetén ne csapódjon egymásnak a jármű vezetője és utasa, míg a minimalista szemléletet képviselő fejtámlák abban nyújtottak segítséget, hogy jól ki lehessen látni hátrafelé. A négy ülést hárompontos biztonsági övvel szerelték fel, sőt, az első üléseket automata övfeszítő rendszerrel is ellátták.
Mint arra kitért közleményében az Opel, az OSV 40 alapjaiban határozta meg a jövő autóinak biztonságát, ugyanis a legeredményesebb fejlesztéseket, amilyen hamar csak lehetett, beépítették az új modellekbe.
Napjaink kompakt Opeljei, az Astra és az Astra Sports Tourer esetében a legmodernebb asszisztenseknek a passzív és az aktív biztonsági rendszereken belül is szignifikáns szerep jut. Ezek már automatikus vészfékezéssel, gyalogészleléssel és sebességtartó automatikával hagyják el a gyártósort, de azt is kiszúrják, ha a jármű vezetője elhagyja a sávját vagy épp álmosan ül a volán mögé.