A Vezess is beszámolt arról, hogy vasárnap több tucat autó kapott defektet az M5-ös autópálya Szeged felé vezető oldalán. Nagyobb baj nem történt, de mint kiderült, a tömeges szerencsétlenséget az okozta, hogy egy ismeretlen típusú és rendszámú kamionból kiesett egy, éles fémdarabokkal teli doboz, aminek a tartalma így az úttestre szóródott.
A történtek hatására sokakban joggal merült fel a kérdés, mi a teendő ilyen helyzetben – ezzel kapcsolatban a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) gyűjtött össze néhány jótanácsot:
- Kapcsoljuk be a vészvillogót, közben finoman és fokozatosan csökkentsük a sebességet – ha van rá lehetőségünk, hagyjuk inkább kigurulni, de semmiképpen se próbáljuk meg kézifékkel megállítani az autót!
- Észre fogjuk venni, ha az abroncsban lévő nyomás nem lassan szivárog, hanem hirtelen csökken. Ez esetben maradjunk a sávunkban, és markoljuk két kézzel, erősen a kormányt – előfordulhat, hogy félrehúz az autó, de még akkor se essünk pánikba, ha szétrobbant a gumi, ugyanis ilyenkor különösen fontos a fokozatosság.
- Húzódjunk le egy parkolóhelyre, vészhelyzeti öbölbe vagy a leállósávba, és álljunk meg.
- Tegyük az autó sebességváltóját 1-es fokozatba, és húzzuk be a kéziféket – a főutakon tegyük ki az elakadásjelző háromszöget. Ne maradjunk az autóban, és vegyük fel a láthatósági mellényt! (Autópályán javasolt nagy távolságot tartani a járműtől, természetesen a szalagkorlát külső oldalán.)
- Vegyük elő a javítószettet vagy a pótkereket, és hívjunk segítséget!
Az ADAC, vagyis a német autóklub statisztikáira támaszkodva azt állítja a Magyar Gumiabroncs Szövetség, hogy a defektes gumik a negyedik leggyakoribb okai az autók meghibásodásának – ez így van 1998 óta: egy átlagos autós hétévente kap defektet. Sok európai országgal ellentétben Magyarországon ráadásul sem a pótkerék, sem pedig a defektcsomag nem kötelező, ugyanakkor az elsősegélydoboznak ott kell lennie a csomagtartóban – mégpedig azért, mert nélküle nem tudunk elsősegélyt nyújtani.
Defektjavító szett vs. mankókerék
Ilyen helyzetben a defektjavító szett csak szükségmegoldás, mivel a javító folyadék – pót-, illetve mankókerék hiányában – csak gyors javításra, illetve rövid, például a legközelebbi szakszervizig tartó távolság megtételére használható, és minden esetben el kell olvasni a használati útmutatót.
A mankókerék szintén csak ideiglenesen jelent megoldást, amíg sor nem kerül a defektes gumiabroncs javítására vagy cseréjére. Felszerelésekor ügyelni kell arra, hogy a hajtott kerekeken egyforma gumik legyenek, és érdemes számításba venni, hogy autó menettulajdonságai jelentősen megváltoznak, többek között legfeljebb 80 km/órás sebességgel haladhatunk, így ha tehetjük, inkább teljes értékű pótkerékkel autózzunk.