A Vezess is beszámolt arról, hogy vasárnap több tucat autó kapott defektet az M5-ös autópálya Szeged felé vezető oldalán. Nagyobb baj nem történt, de mint kiderült, a tömeges szerencsétlenséget az okozta, hogy egy ismeretlen típusú és rendszámú kamionból kiesett egy, éles fémdarabokkal teli doboz, aminek a tartalma így az úttestre szóródott.

A történtek hatására sokakban joggal merült fel a kérdés, mi a teendő ilyen helyzetben – ezzel kapcsolatban a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) gyűjtött össze néhány jótanácsot:

  1. Kapcsoljuk be a vészvillogót, közben finoman és fokozatosan csökkentsük a sebességet – ha van rá lehetőségünk, hagyjuk inkább kigurulni, de semmiképpen se próbáljuk meg kézifékkel megállítani az autót!
  2. Észre fogjuk venni, ha az abroncsban lévő nyomás nem lassan szivárog, hanem hirtelen csökken. Ez esetben maradjunk a sávunkban, és markoljuk két kézzel, erősen a kormányt – előfordulhat, hogy félrehúz az autó, de még akkor se essünk pánikba, ha szétrobbant a gumi, ugyanis ilyenkor különösen fontos a fokozatosság.
  3. Húzódjunk le egy parkolóhelyre, vészhelyzeti öbölbe vagy a leállósávba, és álljunk meg.
  4. Tegyük az autó sebességváltóját 1-es fokozatba, és húzzuk be a kéziféket – a főutakon tegyük ki az elakadásjelző háromszöget. Ne maradjunk az autóban, és vegyük fel a láthatósági mellényt! (Autópályán javasolt nagy távolságot tartani a járműtől, természetesen a szalagkorlát külső oldalán.)
  5. Vegyük elő a javítószettet vagy a pótkereket, és hívjunk segítséget!

Az ADAC, vagyis a német autóklub statisztikáira támaszkodva azt állítja a Magyar Gumiabroncs Szövetség, hogy a defektes gumik a negyedik leggyakoribb okai az autók meghibásodásának – ez így van 1998 óta: egy átlagos autós hétévente kap defektet. Sok európai országgal ellentétben Magyarországon ráadásul sem a pótkerék, sem pedig a defektcsomag nem kötelező, ugyanakkor az elsősegélydoboznak ott kell lennie a csomagtartóban – mégpedig azért, mert nélküle nem tudunk elsősegélyt nyújtani.

Defektjavító szett vs. mankókerék

Ilyen helyzetben a defektjavító szett csak szükségmegoldás, mivel a javító folyadék – pót-, illetve mankókerék hiányában – csak gyors javításra, illetve rövid, például a legközelebbi szakszervizig tartó távolság megtételére használható, és minden esetben el kell olvasni a használati útmutatót.

A mankókerék szintén csak ideiglenesen jelent megoldást, amíg sor nem kerül a defektes gumiabroncs javítására vagy cseréjére. Felszerelésekor ügyelni kell arra, hogy a hajtott kerekeken egyforma gumik legyenek, és érdemes számításba venni, hogy autó menettulajdonságai jelentősen megváltoznak, többek között legfeljebb 80 km/órás sebességgel haladhatunk, így ha tehetjük, inkább teljes értékű pótkerékkel autózzunk.