Brazília legnagyobb városában nem lehet leányálom autóval közlekedni, São Paulo ugyanis a világ egyik legzsúfoltabb városa. 2009 júniusában pedig olyan történt, amire addig és azóta sem volt példa a közúti közlekedés történetében.
A város utcáin összesen 840 kilométer hosszú, a környező autópályákon pedig közel 292 kilométernyi dugó alakult ki.
Függetlenül attól, hogy milyen nap vagy milyen napszak van, a 11,5 millió lakosú város súlyos forgalmi torlódásokkal küzd. Csúcsidőben a dugók hossza átlagosan eléri a 200 kilométert, és az autósok naponta négy órát töltenek araszolással. És a helyzet csak egyre romlik.
Mindez azért, mert évente hatalmas mennyiségű új jármű kerül forgalomba, és naponta durván 1000 új gépkocsi jelenik meg az utcákon. Ez a növekedés jelentős terhet ró a város közlekedési infrastruktúrájára, és hozzájárul a súlyos forgalmi dugók kialakulásához – derül ki a BBC egy korábbi cikkéből.
A folyamatos forgalmi dugók nemcsak az autósokat érintik, hanem a város gazdaságát és környezetét is. De ez igaz minden világvárosra, még Budapestre is. A hosszú ideig tartó forgalmi torlódások növelik az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, ami negatív hatással van a levegő minőségére és az emberek egészségére.
Mi lehet erre a megoldás?
- Közösségi közlekedés fejlesztése: a tömegközlekedés infrastruktúrájának fejlesztése és népszerűsítése csökkentheti az egyéni autóhasználatot
- Új úthálózatok kiépítése: új utak és autópályák építése, valamint a meglévők bővítése segíthet a forgalom elosztásában
- Közlekedésirányítási rendszerek: korszerű közlekedésirányítási rendszerek bevezetése hatékonyabbá teheti a forgalom kezelését