A kétezres évek elején még nagy elánnal faragtak az autógyártók izgalmas kompakt, vagy akár városi méretű átlagautókból sportosabb darabokat. Ezek ma már a történelem részei, az autóipar változásai, az új technológiák terjedése, és az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások lehetetlenné teszik, hogy visszatérjenek. Mi viszont rajonghatunk értük, amíg akadnak belőlük eladó darabok!
Alfa Romeo 147 GTA
Ez sajnos gyüjtői darab lett, sokan keresik, alig van belőle, fenntartása pedig magas összeget emészthet fel. Igaz, hogy a klasszikus Busso-motortól nem kell tartani, hangja zseniális, a polírozott szívósor látványa szintén, csak győzd tankolni.
A Selespeed automatizált váltót lehetőleg kerüld el, a manuális 147 GTA az igazi és megbízhatóbb is. Arra figyeljetek, hogy nem mindegyikben van légkondicionáló és a kényes futómű szervizelése nagyon költséges. A széles kerékjárati íveiről és nagy légbeömlős lökhárítóiról jól felismerhető 147 GTA-t 250 tagú ménes repítette. Álló helyzetből 100 km/órás sebességre 6,3 másodperc alatt gyorsul, a végsebessége 246 km/óra.
Mazda3 BK MPS
A Mazda3 első BK kódjelű generációja minőségi váltás volt a japán márkánál 2003-ban. A leköszönő 323-asokat váltó széria érettebb, modernebb, jobb vezethetőséget adott elődjénél, bár a helykihasználásban nem remekelt, és az évek megmutatták, hogy rozsdásodásra is hajlamos.
A széria ékköve volt az MPS verzió: a 260 lóerős, százra 6,1 másodpercet gyorsuló kivitelt nem aprózta el a Mazda, beletették a lehető legnagyobb, 380 Nm nyomatékú, 2,3 literes turbómotort az összkerekes Mazda6 MPS-ből. A nagy motor kis autóba klasszikus muscle car recept, de ehhez megfelezni a hajtott kerekek számát, merész megoldás. Ám a ritkaságszámba menő önzárő differenciálmű alkalmazása sokat segített a dolgon.
Volkswagen Golf V R32
Megjelenése idején minden addigi Golfnál erősebb volt a R32-es modell. 250 lóerejével, összkerékhajtásával és 1,6 tonnájával ez a típus már gyárilag egy potens, izgalmas hangú és kiválóan felszerelt luxus-Golf.
3,2 literes hathengeres motorja 6,5 másodperces százas sprintet szavatol kézi váltóval, a dupla kuplungos DSG-egységgel pedig 6,2 másodperc az érték. A VW visszafogottan díszítette az autót, így az R32-est csupán markánsabb légbeömlőiről, az apró feliratokról és a középre vezetett kipufogóiról ismerhetjük fel.