Nemrég a Vezesstől többen is visszatértünk az autózás netovábbját jelentő, háborítatlan vezetési élményt adó Transzalpinára. A Havasalföldet Erdéllyel összekötő közép- és magashegységi országúton nem egyedül kalandoztunk, magunkfajta benzinvérűekkel közösen ültük meg az autóbuzéria rituális ünnepét.

Ezen az eseményen találkoztam kiváló fiatalemberekkel, akik a pattogva kihűlő Honda S2000, a jutányosan bérelt Mazda MX-5 NC és a Horváth Zsoltit az MX-5 35-ik születésnapjára eljuttató, sperres ND mellett meséltek a Formula Student versenysorozatról.

Nekem a főiskolai és egyetemi hallgatóknak kiírt, saját tervezésű, gyártású és építésű, együléses versenygépekkel megvívott futam sajnos nem igazán volt meg, pedig értékes emberek értékes küzdelme, amelynek legutóbbi eseménye nemrég ért véget Zalaegerszeg közelében.

Még nem a Forma-1, de a magyarok jók benne 2

Amerikából Zalába

A Formula Student East a három legfontosabb Formula Student-rendezvény egyike Európában a németországi és az ausztriai esemény mellett. Idén Ausztráliából, az Egyesült Államokból és Norvégiából is érkeztek indulók.

Magyarországot három csapat képviselte a helyszínen: a BME Formula Racing Team önvezető csapata, valamint két belső égésű motoros versenygéppel induló gárda, a győri Arrabona Racing Team és az óbudai OUR Team.

Videó az első két versenynap eseményeiről

Ez egy igen összetett megmérettetés, amely most hetedik alkalommal volt hazánkban. A Hungaroring átépítése miatt a tavalyi versenyhelyszín nem jöhetett szóba, a felsőoktatási hallgatók versenyéhez a mogyoródi pálya alternatívája a Balatonring és a ZalaZone volt, a futamok végül az utóbbi területén valósultak meg.

A csapattagok tervezik és építik az együléses versenygépeket, feladataikba mindaz beletartozik, ami a valódi autóversenyzésnek is fontos része. Többek között marketingből is vizsgáznak, amikor prezentálniuk kell a csapatról.

Még nem a Forma-1, de a magyarok jók benne 36

20 ország 84 csapata hozta el saját konstrukciójú és építésű versenygépét. Kép: Járműmérnökök Egyesülete – Formula Student East

Az ötnapos rendezvény első két napján a mérnökhallgatók szakmai tudásukat mutatták meg az összesen 100-nál több ipari szakértőnek, akik három versenyszámban tették próbára a csapatok ismereteit. Az üzleti versenyszámban egy klasszikus, tízperces pitchben kellett meggyőzni a befektetőként megfigyelő bírákat a saját, kreatív vállalkozási ötletükről, középpontjában az autóval.

Fontos a gyártástervezés

A második prezentációs számban gyártási és költségtervezési képességekre volt szükség, itt az autó darablistája és gyárthatósága kapcsán az általános gyártástechnológiai ismeretekből vizsgáztak a résztvevők.

Még nem a Forma-1, de a magyarok jók benne 37

Van, ami az F1-ben tilos, de itt bevethető, például a power ground effect, a padlólemez szívóhatásának növelése ventilátorokkal, az autó alatt áramló levegő felgyorsításával. Kép: Járműmérnökök Egyesülete – Formula Student East

A prezentációs számok közül a legtöbb pontot a mérnöki tervezést fókuszba helyező ún. Engineering Design Event éri, ahol csapatonként 45-50 perces mély szakmai beszélgetésben derül ki, milyen ismeretek alapján tervezte és építette meg a csapat az idei versenyautóját.

Kiss Dávid, a versenyt szervező Járműmérnökök Egyesületének elnöke arról is beszélt, hogy a hallgatók megfeszített tempóban dolgoznak, tanulás mellett konstruálják és építik a versenyautókat. Idén a 20 országból érkező 84 csapat autójában több mint 2500 felsőoktatási hallgató erőfeszítései koncentrálódtak.

A 2019-ben átadott és idén ősszel oválpályával kiegészülő ZalaZone Európa-szerte egyedülálló adottságokkal és lehetőségekkel bír. A 250 hektáros tesztközpontból erre a hétre gyakorlatilag kiszorultak az autóipar itt fejlesztő nagy nevei, de mint Hamar Zoltán, az AVL ZalaZONE Kft. ügyvezetője hangsúlyozta, mindez a jövő mérnökeinek támogatását és a következő generáció, a későbbi döntéshozók képzését segíti, akik majd a jövőben használni fogják a pályát autóipari karrierjük során.

Még nem a Forma-1, de a magyarok jók benne 38

Ismét a ZalaZone tesztpálya volt a helyszín. Kép: Járműmérnökök Egyesülete – Formula Student East

Elektromos, önvezető és belső égésű motoros gépek

De vissza a versenyhez! Három területen mérték össze erejüket a hallgatók: elektromos hajtású, önvezető és belső égésű motoros kategóriában nevezhettek. Értékelési szempont a gyorsulás egyenesben 75 méteren, a kanyarsebességteszt a kicsúszáskor is biztonságos pályán mindkét irányba, volt időmérő. De a 22 km-es hosszútávú verseny volt a legnagyobb kihívás minden csapatnak.

Videó a harmadik és a negyedik versenynapról

A négy látványos számot ötödik kritériumként kiegészíti az energiahatékonyság, hiszen az elektromos és a belső égésű motoros autók által felhasznált energiamennyiség fontos pontokat ér az időeredménnyel súlyozva.

Még nem a Forma-1, de a magyarok jók benne 39

Kiválóan szerepeltek a magyarországi egyetemek mérnökhallgatói. Kép: Járműmérnökök Egyesülete – Formula Student East

Büszkék lehetünk a magyar mérnökhallgatókra, akik közül az Arrabona Racing Team, a győri Széchenyi István Egyetem csapata kategóriaelső lett. A magyar hallgatók nem találtak legyőzőre a belső égésű motoros gépek versenyében. Az elektromos versenyautós mezőny legjobbja az AMZ Racing a zürichi műszaki főiskoláról, akik az önvezető kategóriában is az élen végeztek.