2035-ben vízválasztóhoz ér az európai autóipar, mivel az Európai Unió döntése értelmében ekkorra várható a belső égésű benzin-, illetve dízelmotorral szerelt járművek halála. Hacsak nem következik be valamilyen nem várt fordulat, alig több mint 10 év múlva újonnan már csak helyi szinten károsanyag-kibocsátas mentes (elektromos hajtású, szintetikus üzemanyaggal működtetett belső égésű) autókat lehet forgalomba helyezni az EU-tagállamokban.

Arra, hogy van-e egyáltalán igény a belső égésű motorok kivezetésére, az AutoScout24 német hirdetési oldal reprezentatív, több mint ezer autótulajdonos megkérdezésével készült felmérésében keresték a választ. A német állampolgárok mindössze 17 százaléka ért egyet az uniós tilalommal, és ennél is kisebb, 7 százalékos azoknak az aránya, akik még 2035-ig sem várnának a bevezetésével.

A válaszadók 44 százaléka egyáltalán nem tiltaná be a belső égésű motorokat, míg 26 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy későbbre halasztaná a szigorítást.

Ebből vonták le azt a következtetést, hogy az emberek 70 százaléka nem ért egyet az EU terveivel. Azok között, akik ellenzik a benzin- és dízelmotorok betiltását, a 40 év felettiek vannak nagyobb arányban – a 40 százalékuk eltörölné a rendeletet. Ezzel szemben a fiatalabb korosztály, vagyis a 30 év alattiak 30, a 31-40 év közöttiek 31 százaléka inkább a halasztás felé hajlik.

Leginkább azok vannak a 2035-ös változások ellen, akiknek a havi jövedelme nem haladja meg az 1500 eurót, ami a mostani árfolyamon közel 600 ezer forintnak felel meg – ez abból a szempontból jelzésértékű lehet, hogy a piac inkább a megfizethető áron elérhető modellek felé nyitna. A válaszadók 51 százaléka tartozik ebbe a körbe, ugyanakkor azt is megállapították: minél iskolázottabb valaki, annál kevésbé akarja, hogy eltöröljék a rendeletet.

Jelen állás szerint a szintetikus üzemanyag jelenthetné az egyetlen kiutat, ám annak költségei miatt pillanatnyilag aligha valószínű, hogy megjelenik a sorozatgyártásban a technológia, vagy legalábbis nem az autóiparban. A szintetikus üzemanyag helyzetét a Vezess egy korábbi cikkében részletesen összefoglalta, ami ide kattintva olvasható el:

Az idő vészesen fogy, és az elektromos autókat leszámítva nincs a horizonton másik alternatíva, ami lehetővé tenné, hogy ne legyen károsanyag-kibocsátásuk az autóknak. A villanyautók jövője is elbizonytalanodott: több gyártó, például a Mercedes-Benz és a Volkswagen is odázná az elektromos átállást, amire részben az lehet a magyarázat, hogy a magas árak miatt a vártnál alacsonyabb kereslet mutatkozik irántuk.