Az új autók alapfelszereltségként adnak már két méretes kijelzőt. Szinte nincs olyan típus, amiben ne lehetne megtalálni a lassan ipari szabványként 12,3 colos műszeregységet, valamint a mellette álló, fekvő, forgatható tabletként tetszelgő központi kijelzőt. 

Mindkettőn rengeteg információ érhető el az autóról, a környezetünkről, sőt a nagyvilágból is, az integrált digitális ökoszisztémák felé kacsingató autóipar pedig nem lassít, lassan a gázkazánt is feltekerhetjük majd a kocsiból, még mielőtt hazaérnénk. 

Ez az extra lenne jó alapáron minden új autóban 1

Viszont éjszaka, fáradtan, az útra koncentrálva van-e szükségünk nekünk minderre? Nincs. Sőt, a takarékosságot ösztönző zöld levelek, az energiaáramlást mutató grafika és a zeneszámot, albumot, mindenféle egyéb felesleges infót megjelenítő médiapanel is zavaró. 

Lehet állítgatni a fényerőt, és külön kapcsolgatni a funkciókat, hogy valamennyire nyugis legyen az összhang, de igazán radikális, minimalista megközelítést kevés autógyártó alkalmaz. Pedig a módszer adott, a megboldogult svéd márka, a Saab régen kitalálta. Ez volt a Night Panel, aminek alapjait már az 1990-es években alkalmazták a Saab 900-as típusokban.

A rendszer lényege, hogy gombnyomásra elsötétített minden zavaró fényt, ami a műszerfalról a vezető felé árad. Ez igazi lopakodó üzemmód, csak a sebességmérő kap fényt a műszerfalon, és pár nagyon fontos funkció halványan a középkonzolon. Ráadásul a kilométerórát is csak egy adott tartományig világítja meg a rendszer, ha gyorsít a sofőr, a többi szám akkor dereng fel, ami valljuk be, elég hangulatos megoldás.

Ma már nem nagy feladat egy hasonló funkciót beépíteni, menüből kapcsolható teljes sötétség minden autótípusba jól jönne. A Peugeot csinált hasonló minimalista üzemmódot az i-cockpit fedélzeti rendszerrel, valamint a Fordnál van még egy funkció, a calm screen, amivel a műszerfal közepén lehet előhívni a megnyugtató semmit, de a fényerőt ez nem befolyásolja.

Ez az extra lenne jó alapáron minden új autóban 2

Természetesen a kényelmet fokozandó, vannak nyugtató üzemmódjai a prémiumgyártóknak, a Mercedesnél például az Energizing Comfort Control elnevezésű extrával próbálkoztak. Ez egy összetett, egyfajta wellnessfunkció, ami nyugis hangulatot teremt az autóban a világítás, a zene, az ülésmasszázs és a tetőablak kinyitásával meg persze a gyári parfümmel üzemelő illatosító intenzitásával.