Egy hazai Mercedes-Benz-tulajdonosnak egyszerre volt a legszerencsétlenebb és a legszerencsésebb napja Budapesten: olvasónk beszámolja szerint az S-osztály motortere lángra kapott, de hamar érkezett a felmentősereg.
„Szombaton történt és csak egy fotóm van, mert jött a buszom. Az autó motortere lángra kapott, de pont érkezett egy utat locsoló teherautó és segített neki eloltani a tüzet. Ők biztosan örültek aznap az FKF-es járműnek.”
A tűzeset a XX. kerületben történt, a Nagysándor József utca és Baross utca kereszteződésében.
Tudtad, hogy az autós tűzesetek 49%-ban a motortérben keletkeznek és kevés kivételtől eltekintve a jármű életkorának nem megfelelő karbantartás, avagy a karbantartás teljes hiányára vezethető vissza?
Szivárgó tömítések, üzemanyagfolyás, olajjal keveredett szennyeződés feltapadása, az elektromos vezetékekről lemálló szigetelések vagy a kábelek sérülése és hasonlók a legjellemzőbb okok. Ilyenkor elég egy szikra (egy zárlatos vezeték, egy felverődő kő vagy fémdarab, hogy lángra kapjon valami) a forró, olajos motortérben.
30%-ban az utastérben csapnak fel először a lángok, majd onnan terjednek tovább. Az utastér általában telis-tele van éghető, sőt, kifejezetten gyúlékony anyagokkal. Kevés kivételtől eltekintve már maga a kárpit is könnyen lángra kaphat. Szinte minden autóban találni azonban öngyújtót, újságokat, rajtuk elemmel vagy akkumulátorral működő elektromos kütyükkel, telefontöltőket, fényes felületű tárgyakat, amelyek a napon gyorsan felhevülnek. Ott van továbbá maga a műszerfal, ami ma már egy kisebb komputer, tele elektromos csatlakozókkal, vezetékekkel, amelyek, ha zárlatossá válnak, akár tüzet is okoznak.
21%-ban (a hivatalos statisztikák szerint) „egyéb helyekről” indulnak ki a tüzek. Ezek alatt értendők a fékek, amelyek, ha olajos szennyeződés rakódik le rájuk, a fékezéskor keletkező hőenergia miatt könnyen tűzveszélyessé válhatnak. Okozhat tüzet azonban a lyukas kipufogó is, ha a lyuk olyan helyen található, ahol a kiáramló forró gáz képes felforrósítani valamely éghető anyaggal szennyezett felületet. Vagy, ha a forró kipufogógáz a csomagtérbe jut és ott hevít fel valamit, ami meggyulladhat. Tűzveszélyes lehet továbbá a sérült vagy elhasználódott katalizátor is. Főleg akkor, ha huzamosabb ideig parkolunk vele olajfoltos aszfalton.
A katalizátor belseje akár 600-900 ℃-ra is felhevülhet!