A német utak mentén elhelyezett, többkamerás forgalomfelügyeleti eszközök – amelyek a köznyelvben Blue Blitzersként terjedtek el – valójában nem sebességmérést végeznek, hanem egészen más célokat szolgálnak:

az útdíjfizetést ellenőrzik ezekkel a kamerákkal.

– írja az autozeitung.de.

Az első négy méter magas útdíjellenőrző oszlopokat 2018-ban helyezték el, akkoriban még csak az autópályák mentén. Napjainkban a Toll Collect rendszer 0–24 órában felügyeli a forgalmat Németország mintegy 40 000 km hosszúságú útszakaszán, és szúrja ki azt, ha valamely jármű vezetője elmulasztotta teljesíteni az útdíjfizetési kötelezettségét.

Az elegáns kék oszlopok sokkal olcsóbbak, modernebbek és lényegesen kisebb helyet foglalnak, mint a korábban elterjedt, a forgalmi sávok felett átívelő fizetős hidak (utóbbiak egyébként is csak korlátozottan voltak alkalmazhatók a szövetségi utakon), ráadásul a táj összképébe is jobban illeszkednek.

Az oszlopba integrált kamerák több képet készítenek az érintett járműről, és útdíjfizetés hiányában az eljárás automatikusan indul. Az eszközök egyik ismertetőjegye, hogy soha nem villognak.

Emellett színüket sem véletlenül választották ki, hiszen a kék szín egyértelmű megkülönböztetést jelent az általában feltűnőbbre festett sebességmérő kamerákhoz képest.

Végezetül nem árt tudni, hogy 2024. augusztus 1-je óta az útdíjfizetési kötelezettség határa 7,5 tonnáról 3,5 tonnára csökkent Németországban, és azokra a járművekre vonatkozik, amelyeket közúti árufuvarozásra használnak, függetlenül attól, van-e éppen rakományuk (a lakóautókra tehát ezt követően sem kell útdíjat fizetni).