Az önvezető autóknál korábban megkerülhetetlennek gondolt LiDAR-technológia egy tavaly közzétett kutatás szerint könnyű becsapni, így a visszájára is elsülhet. Egyelőre várat is magára a szélesebb körű elterjedése – igaz, erre inkább a piszkos anyagiakban keresendő a válasz –, csupán néhány autógyártó foglalkozik vele komolyabban.

A közlekedés biztonságosabbá tételében annál hamarabb hozhat áttörést: az USA-beli Utah államában az illetékes minisztérium Salt Lake City öt kereszteződését szerelte fel LiDAR alapú rendszerrel. Azt remélik, a gyalogosok, a kerékpárosok és a járművek mozgását figyelve megértik, hogyan szoríthatják vissza a balesetek számát – írja helyi beszámolók alapján a Carscoops.

Az érintett kereszteződéseket így nemcsak 3D-ben, hanem minden korábbinál nagyobb – a számok nyelvén fogalmazva 99,98 százalékos – pontossággal térképezhetik fel, még az átlagsebességet is rögzítve. Az utahi közlekedési minisztérium az eredmények alapján dönthet a jelzőlámpák átprogramozása mellett, amivel például a gyalogosok számára is több időt biztosíthatnak az átkeléshez.

Azt nem árultak el, mennyibe kerül a technológia, de egy 20 millió dollár támogatás részeként további kereszteződésben is bevethetik azokat. Sajtóértesülések szerint a rendszerhez szükséges szoftver ára 30-40 ezer dollár, átszámítva 10-14 millió forint körül mozog.

A LiDAR mozaikkifejezés a light és a radar szavakat ötvözi: az optikai távérzékelő technológia sűrű lézeres energiaimpulzusokat bocsát ki, amiknek segítségével az önjáró járművek 3D-s képet alkothatnak a környezetükről. A közvélemény számára újdonság lehet, hiszen csak alig néhány évvel ezelőtt kapott komolyabb visszhangot, valójában a technológiával kapcsolatos kutatások évtizedes múltra tekintenek vissza. A technológiával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat itt foglaltuk össze:

Az egyelőre a gyermekbetegségek mellett az árakkal dacoló megoldás európai jelenléte elenyészőnek mondható, tekintve, hogy csak a NIO és a Volvo egyes autóiban érhető el. Az Egyesült Államokban elsőként a Mercedes-Benz alkalmazta eredményesen a 3. szintű önvezetést, mely az S-osztályban és az EQS-ben is elérhetővé vált.