Ha páncélozott autókra gondolunk, valószínűleg a nyújtott, zászlókat viselő elnöki limuzinok és az őket kísérő nagy SUV-ok jutnak először eszünkbe, nem a hétköznapi típusok. Brazíliában azonban az autóvásárlók mostantól – egy új kereskedői opciónak köszönhetően – legmagasabb szintű védelmet kaphatnak akár egy mezei Corollában is.
A Toyota Brazília helyi specialistákkal, az Avallon, a Carbon, az Evolution Blindagens és a Parvi Blindados cégekkel működik együtt, hogy a profi páncélozást, mint opciót új és használt modellekhez egyaránt kínálhassa.
Az ügyfelek kérhetik a helyi márkakereskedéseket, hogy a náluk megrendelt járművüket még az átvétel előtt küldjék el az általuk kiválasztott páncélozócéghez. A megrendelő akár meg is látogathatja a műhelyt, amíg a járművét megerősítik, így megismerheti a technikai változásokat. Miután megkapta a védelmet a kocsi, ugyanúgy a márkakereskedői szalonban adják át, mint a többit.
A kompatibilis modellek közé tartozik a Corolla szedán, a Corolla Cross, a Hilux és a vele azonos alapokra épülő, alvázas SW4 (Fortuner) SUV. Ezen típusok használt példányainak páncélozására is van lehetőség, amennyiben azok életkora nem haladja meg az öt évet és előzetes állapotfelmérésen esnek át.
A Toyota által jóváhagyott külsős cégek speciális acéllemezekkel és kevlárszövettel erősítik meg a karosszériát a fontos pontokon, és vastagabb ablakokat szerelnek be, így a jármű biztonságosabbá válik egy esetleges fegyveres támadás vagy robbantás esetén.
Nem is akármilyen védelmet adnak ezek a járművek:
III-A szintű páncélzatról van szó, ami a brazil hadsereg által megengedett legmagasabb szintű polgári védelmet jelenti a 9 mm-es pisztolyokból/géppisztolyokból és 44-es Magnum revolverekből leadott lövésekkel szemben.
Sajnos a páncélozás felára és többletsúlya egyelőre ismeretlen. Az azonban tudható, hogy a páncélozással foglalkozó cégek 5 év garanciát vállalnak a beszerelésre, és 5 vagy 10 év garanciát az anyagokra, attól függően, hogy hagyományos vagy könnyebb és ellenállóbb Udura páncélzatot kapott-e a jármű.
Utóbbi más anyagokhoz képest akár kilencszer ellenállóbb, a kevlárszövethez képest 20 százalékkal, a rozsdamentes acélhoz képest pedig 80 százalékkal kisebb tömeg mellett. Mivel az Udura 50-80 kilóval csökkenti a teljes páncélzat tömegét, lassítja a jármű elhasználódását, és kevésbé rontja a menetteljesítményeit, valamint a fogyasztását. Természetesen a különböző páncélozási eljárások után a gyári Toyota-garancia is megmarad, ami Brazíliában 5 évet jelent.
Az átalakított autóknak évente vagy 10 ezer kilométerenként vizsgálatra kell menniük, ahol külön ellenőrzik a műszaki alkalmasságot és a páncélozás állapotát. Azért van szükség a gyakori átvizsgálásra, mert a fékek, a gumik és a felfüggesztés élettartama a páncélzat súlya miatt csökkenhet.
A páncélozást mint opciót az indokolja Brazíliában, hogy a bűnözési ráta enyhe csökkenése ellenére még mindig döbbenetesen magas a gyilkosságok száma: tavaly például elérte a 39 500-at, ami lakosságarányosan több mint hússzorosa a magyarországinak.