Ha páncélozott autókra gondolunk, valószínűleg a nyújtott, zászlókat viselő elnöki limuzinok és az őket kísérő nagy SUV-ok jutnak először eszünkbe, nem a hétköznapi típusok. Brazíliában azonban az autóvásárlók mostantól – egy új kereskedői opciónak köszönhetően – legmagasabb szintű védelmet kaphatnak akár egy mezei Corollában is.

A Toyota Brazília helyi specialistákkal, az Avallon, a Carbon, az Evolution Blindagens és a Parvi Blindados cégekkel működik együtt, hogy a profi páncélozást, mint opciót új és használt modellekhez egyaránt kínálhassa.

Az ügyfelek kérhetik a helyi márkakereskedéseket, hogy a náluk megrendelt járművüket még az átvétel előtt küldjék el az általuk kiválasztott páncélozócéghez. A megrendelő akár meg is látogathatja a műhelyt, amíg a járművét megerősítik, így megismerheti a technikai változásokat. Miután megkapta a védelmet a kocsi, ugyanúgy a márkakereskedői szalonban adják át, mint a többit.

A kompatibilis modellek közé tartozik a Corolla szedán, a Corolla Cross, a Hilux és a vele azonos alapokra épülő, alvázas SW4 (Fortuner) SUV. Ezen típusok használt példányainak páncélozására is van lehetőség, amennyiben azok életkora nem haladja meg az öt évet és előzetes állapotfelmérésen esnek át.

Az ország, ahol golyóálló autókra van szükség 1A Toyota által jóváhagyott külsős cégek speciális acéllemezekkel és kevlárszövettel erősítik meg a karosszériát a fontos pontokon, és vastagabb ablakokat szerelnek be, így a jármű biztonságosabbá válik egy esetleges fegyveres támadás vagy robbantás esetén.

Nem is akármilyen védelmet adnak ezek a járművek:

III-A szintű páncélzatról van szó, ami a brazil hadsereg által megengedett legmagasabb szintű polgári védelmet jelenti a 9 mm-es pisztolyokból/géppisztolyokból és 44-es Magnum revolverekből leadott lövésekkel szemben.

Sajnos a páncélozás felára és többletsúlya egyelőre ismeretlen. Az azonban tudható, hogy a páncélozással foglalkozó cégek 5 év garanciát vállalnak a beszerelésre, és 5 vagy 10 év garanciát az anyagokra, attól függően, hogy hagyományos vagy könnyebb és ellenállóbb Udura páncélzatot kapott-e a jármű.

Utóbbi más anyagokhoz képest akár kilencszer ellenállóbb, a kevlárszövethez képest 20 százalékkal, a rozsdamentes acélhoz képest pedig 80 százalékkal kisebb tömeg mellett. Mivel az Udura 50-80 kilóval csökkenti a teljes páncélzat tömegét, lassítja a jármű elhasználódását, és kevésbé rontja a menetteljesítményeit, valamint a fogyasztását. Természetesen a különböző páncélozási eljárások után a gyári Toyota-garancia is megmarad, ami Brazíliában 5 évet jelent.

Az átalakított autóknak évente vagy 10 ezer kilométerenként vizsgálatra kell menniük, ahol külön ellenőrzik a műszaki alkalmasságot és a páncélozás állapotát. Azért van szükség a gyakori átvizsgálásra, mert a fékek, a gumik és a felfüggesztés élettartama a páncélzat súlya miatt csökkenhet. 

A páncélozást mint opciót az indokolja Brazíliában, hogy a bűnözési ráta enyhe csökkenése ellenére még mindig döbbenetesen magas a gyilkosságok száma: tavaly például elérte a 39 500-at, ami lakosságarányosan több mint hússzorosa a magyarországinak.