Az őszi hónapokban fel kell készülni a vadon élő állatok által okozott veszélyhelyzetekre, ami nagyobb odafigyelést vár el a járművezetőktől.  A tipikus „Állatok” jelzőtáblát mindenki ismeri, a magyar utak mentén gyakori darab, de a hozzá tartozó pontos szabályokat mindig érdemes újra átvenni:

A KRESZ-ben a veszélyt jelző táblák között az „Állatok” jelzőtábla két fajta veszélyforrásra figyelmeztet: egyrészt lehet háziállatok, másrészt vadon élő állatok megjelenése az úttesten.

1/1975. (II.05) KPM-BM együttes rendelet 16.§ (2) bekezdés szerint:

„ A veszélyt jelző tábla és a veszély helye (a veszélyes útszakasz kezdete) között a távolság
– autópályán 250-500 méter,
– lakott területen kívül egyéb úton 150-250 méter,
– lakott területen 50-100 méter,
kivéve ha a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla […] rövidebb távolságot jelöl meg.”

Külföldi furcsaságok

A „kacsa” jelzés bármilyen vadszárnyast ábrázolhat, például libákat, gémeket és természetesen kacsákat, és folyók, tavak közelében található. Míg a „béka” jelzés egy olyan területre utal, amely a varangyok vándorlási útvonalán fekszik.

Szokatlan veszélyre figyelmeztetnek ezek a táblák 1

(Fotó: Mikel Bilbao/VW PICS/Universal Images Group via Getty Images)

Ez általában vidéki utakon és mellékutakon fordul elő. Skandináviát, Oroszországot, Kanadát és az USA egyes északi részein az állatokat ábrázoló közúti jelzések mind hasonlóak, és néhány kivételtől eltekintve ugyanazokat az állatokat jelenítik meg. Először is, mindezen nemzetek rendelkeznek tajga és tundra tájegységekkel, a helyre jellemző élővilággal.

A jávorszarvas, az európai jávorszarvas, a rénszarvas és a karibu szintén feltűnik ezen a tájegységen, és ezt tényleg illik komolyan venni, ezek a nagytestű állatok komoly károkat okozhatnak. Ez hívta életre az autóipar egyik legismertebb biztonsági tesztjét.

Egy svéd autós magazin, a Teknikens Värld már az 1970-es évek óta rendszeresen elvégzi a jávorszarvas-tesztet a kipróbált autókon. A próbatétel során a vezető 65-75 km/óra körüli sebességre gyorsítja a járművet, majd egy hirtelen kitérő manővert tesz – éppen úgy, mintha egy jávorszarvas cammogott volna ki a fák közül az úttestre.

Szokatlan veszélyre figyelmeztetnek ezek a táblák 2

Ausztriában nekünk szokatlan állatokra figyelmeztetnek a táblák (Fotó:y: Auscape/Universal Images Group via Getty Images)

Ahogy várható, a széles körű, szokatlan növény- és állatvilág miatt Ausztráliának és Új-Zélandnak vannak a legfurcsább táblái a kategóriában. Kígyók, kenguruk, tevék is előfordulnak az utak mellett, sőt emu, koala, kacsacsőrű emlős is visszaköszön a sárga figyelmeztető táblákon. 

Szokatlan veszélyre figyelmeztetnek ezek a táblák 3

Japánban a nyestkutya táblája így néz ki (aozora1/Getty Images)

Azt gondolhatnánk, hogy egy olyan sokszínű kontinensnek, mint Afrika szintén rengeteg érdekes táblája van, de ennek (ha így is van) nincs online nyoma. Lehet, hogy így van, de ezek vagy nincsenek közzétéve, vagy többségük nem hivatalos. Ázsiában Japánban vannak érdekesebb vadállatokra figyelmeztető táblák, ezeknek a jelzéseknek sajátos stílusuk van, furcsa hogy a nyestkutya arckifejezése olyan, mintha épp el akarnák ütni.

Szokatlan veszélyre figyelmeztetnek ezek a táblák 4

Még egy érdekes tábla Japánból (Bosco Yip/Getty Images)

Hasznos tanácsok

  • Ha az úttesten, vagy az úttest melletti füves területen látnak vadon élő állatot (például szarvast, őzet, vaddisznót) akkor mindenképpen lassítsanak, ha ez nem jár a forgalom zavarásával, akkor lehetőség szerint álljanak meg, mert bizonytalan, hogy az állat milyen irányba indul el;
  • Amikor úttesten egy nagyobb testű vadon élő állat halad át, fokozottan figyeljenek arra, hogy ezek az állatok általában hordában járnak, így számítsanak arra, hogy több állat is átszaladhat az úttesten;
  • Féktávolságon belül lép a jármű elé a vad, akkor fékezéssel és kikerülő manőverrel próbálják elhárítani a balesetet;
    amennyiben háziállatokat hajtanak közúton, mellettünk fokozott óvatossággal kell elhaladni;
  • Vadon élő állat észlelésekor ne használják a távolsági fényszórót, mert a vad megriad, a fény felé fordul és ettől „leblokkol” ezáltal megáll, így nem tud kitérni az ütközés elől. A távolsági fényszóró helyett inkább hangjelzés alkalmazása segíthet, mert ettől megijed és menekül a zajforrás elől.