Hétfő éfjél óta harmadfokú az árvízvédekezési készültség minden budapesti Duna-szakaszon, Karácsony Gergely tájékoztatása szerint pedig a hét második felében érkezik az évtized legnagyobb árhulláma. Hétvégén várható a tetőzés, Pintér Sándor elmondása szerint a katonaság mintegy 12 ezer embert adhat a munkálatokhoz, és akár helikoptert is bevetnek, ha szükséges.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter hétfőn reggeli bejegyzéséből kiderült, hogy már elindították Szentestől Pilismarótra a PTSZ-M lánctalpas kétéltű járműveket. Ez a jármű pedig megér pár méltató sort, mert bár nem mai darab, de a hazai árvizek során mindig rendkívül hasznosan segítette a mentési munkálatokat.  

A magyar honvédcsapatoknál nem hivatalos beceneve a Táltos. Hazánkban Katasztrófavédelmi Igazgatóság tulajdonában is van ilyen jármű.

A honvédség táltosa is segít az árvizi védekezésben 1

Akár teherautó (a képen egy Csepel D–344), de szükség esetén hetven ember szállítására is képes. (fotó: Wikimedia.org – VargaA)

A PTSZ  közepes, lánctalpas úszógépkocsi ami extrém körülmények között is képes a haladásra, víz, sár, hó, nem akadály. Rakterébe komplett járművek férnek, és akár homokzsákokkal, akár mentett értéktárgyakkal, vagy emberek szállításával vízen 10 tonna összsúlyig terhelhető. Ezért ez a jármű katasztrófavédelmi helyzetben egyaránt alkalmazható szárazföldön és vízen.

A honvédség táltosa is segít az árvizi védekezésben 2

A V12-es dízelmotor középen kapott helyet ((fotó: Wikimedia.org – VargaA)

A leereszthető hátsó rész rámpaként szolgál, ezen mehet minél gyorsabban a rakodás. A szárazföldön, kiviteltől függően 40-60 km/órás tempó elérését V12 hengerelrendezésű, 350 lóerő teljesítményű, és 1750 Nm csúcsnyomaték leadására képes dízelmotor szavatolja. A a V–54P típusú motor a jármű közepén, a rakodótér alatt kapott helyet. A motorból a kipufogógázokat a jármű két oldalán található kipufogónyílásokon keresztül vezetik ki. A jármű hatótávolsága a szárazföldön 380 km.