Az akkumulátoros elektromos autók piaci részesedése elérhet ia 24 százalékot Európában a következő évben, köszönhetően az új, olcsóbb típusok piacra dobásának. – állítja a Transport&Enviroment nevű lobbicsoport. Az Automotive News lapban megjelent írás szerint a szakértők trendfordulóra számítanak, és szerintük már jövőre új erőre kaphat a megakadt villamyautós átállás.
A gyors növekedés 20 százalék feletti, pontosan 24 százalékosra jósolt piaci részesedést eredményezhet, ami komoly ugrás lesz (ha bekövetkezik) az idei eredményekhez mérve. Idén január és július között az elektromos autók 12,5 százalékát adták az Európai Unió területén regisztrált új autóknak az ACEA adatai alapján.
A piaci problémái már mindeki számára nyilvánvalóak, a kereslet az ilyen hajtással rendelkező autók iránt enyhült, a kínai gyártók pedig állami hátszéllel hódítanák meg az európai piacot.
A Volkwagen példátlan üzembezárás, és elbocsájtási hullám elé néz, a Stellantis kompletten szünetelteti a Fiat 500e elektromos típus gyártását, a Renault vezetése pedig felhívta a figyelmet arra, hogy az EU-s kibocsájtási célok elérése nem reális, a gyártók számára eurómilliárdokban mérhető bírságot jelent majd, ha nem változtatnak.
A kisautók lehetnek a megmentők
A T&E mégis látja a fényt az alagút végén, a pozitív hozzáállást pedig a 25 000 euró alatti listaáron induló hét új modell megjelenése jelenti. Ez 9,8 millió forint, lélektani határ még a nyugat-európai piacon is. Jó használati érték mellett ilyen áron már a vásárlók nagyobb tömegének jelenthetnek alternatívát a villanymotoros modellek.
Többek között érkezik a Renault 5 és a Citroen e-C3 is érkezik. Remélhetőleg ezek az autók elég csábítóak lesznek, és visszahozzák a városi kisautókat a rivaldafénybe. A Renault 5 hossza 3,92, szélessége 1,77, magassága 1,50 méter, a tengelytávolság 2,54 méter.
Kétféle akkumulátor és háromféle teljesítményű villanymotor közül választhatnak az új R5 megvásárlói. 40 kilowattóra a városinak hívott akkumulátor kapacitása, amivel 300 km a WLTP-ciklus szerinti fogyasztással elérhető hatótávolság. Ez az akku három nagy modulból áll, a nagyobbik négyből.
52 kilowattóra a másik verzió akkukapacitása, valószínűleg mindkettő a nettó érték. Ezzel a teleppel 400 km tehető meg a WLTP-mérés alapján az 1450 kilós autóval.
A Citroën pedig az új ë-C3 kapcsán nem kevesebbet ígér, mint az első megfizethető villanyautó érkezését európai gyártásból.
A lobbicsoport felhívta a nemzeti és uniós döntéshozók figyelmét a villanyautók terjedését elősegítő programok (kedvező lízing-feltételek, támogatások) létrehozására, a töltőhálózat bővítésének fontosságára, az olcsó típusok mellett ezek is kulcsfontosságúak, hogy az általuk vízionált jövőkép megvalósulhasson.
Más kevésbé szép forgatókönyvet vizionálok szerint az is segít majd a villanyautók terjedésében, hogy a gyártók a hagyományos modellek árát tovább emelik majd, így téve versenyképessé az elektromos hajtásúakat. Az elsőre fura döntés mögött a flottafogyasztás alapján kiszabott büntetés áll, vagyis a gyártóknak az is érdeke lehet, hogy csökkentsék a belsőégésű modelljeik eladását, amelyek CO2-kibocsátása miatt a hasznot elvivő büntetést kellene fizetniük.
Hogy igazuk volt-e, az csak 2025-ben derül ki. Jelenleg a megosztottság, a bizonytalanság, és a rengeteg válaszra váró kérdés jellemzi az autózás átalakulását Európában.